5 روند اصلی برای توزیع مرسولات تجارت الکترونیک
با رونق تجارت الکترونیک Ùˆ بسته شدن Ùروشگاه‌های Ùیزیکی در پاندمی کرونا، روندهای اصلی ارسال پستی Ùˆ تØویل Ùˆ توزیع مرسولات تجارت الکترونیک دستخوش تغییرات بسیاری شده است. انعطاÙ‌پذیری Ùˆ سازگاری با تغییرات برای هر کسب‌وکاری، امری Øیاتی است؛ چرا Ú©Ù‡ تکیه بر یک راه ØÙ„ یا یک شریک واØد، Ù…ÛŒÂتواند کسب‌وکارها را با مشکلات عدیده ای مواجه نماید.
از آنجا Ú©Ù‡ خدمات پستی بخش Øیاتی از کانال تجارت الکترونیکی است، Ùعالین این Øوزه Ù…ÛŒ بایست هنگام توسعه استراتژی تØویل مرسولات، مسایل مختلÙÛŒ را مد نظر قرار دهند. نکات Ùˆ موضوعاتی Ú©Ù‡ در ادامه ØªØ´Ø±ÛŒØ Ù…ÛŒÂشود ماØصل مطالعات Ùˆ تØقیقاتی است Ú©Ù‡ در سال 2021 در Øوزه توزیع مرسولات تجارت الکترونیک صورت گرÙته است. این تØقیق 5 روند اصلی ارسال Ùˆ تØویل مرسولات پستی را مدنظر قرار داده است Ú©Ù‡ عبارتند از:
1- انعطا٠پذیری تØویل (Delivery Flexibility)
2- تجارت چند کاناله (Omnichannel Commerce)
3- پردازش و لجستیک (Fulfilment & Logistics)
4- تØویل سبز Ùˆ پایدار (Sustainable Delivery)
5- بازارچه Âهای برخط (Online Marketplaces)
مطالعه Ùˆ توجه به موضوعات Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ØŒ این امکان را ایجاد می‌نماید Ú©Ù‡ بنگاهÂهای تجارت الکترونیک در هنگام بروز چالش‌ها Ùˆ شرایط نامتعادل در بازار رقابتی، کسب‌وکار خود را به سرعت با شرایط جدید تطبیق داده Ùˆ قدرت رقابتی بیشتری کسب نمایند. در ادامه این 5 روند به اختصار ØªØ´Ø±ÛŒØ Ù…ÛŒÂشوند.
آینده ای برای تØویل کالا در آخرین مرØله زنجیره تامین (Last Mile Delivery)
انعطا٠پذیری در انتخاب مجموعهÂای از گزینه های Øمل و Âنقل Ùˆ تØویل مرسولات تجارت الکترونیک
برای مدت  زمانی طولانی، شاخص طلایی در Ùرآیند تØویل، توزیع سریع Ùˆ رایگان مرسولات بود. Ùعالین Øوزه تجارت الکترونیک Ù…ÛŒ بایست خیلی Ø´ÙاÙØŒ موضوع تØویل رایگان را به مشتریان خود اعلام می‌کردند (البته در صورتی Ú©Ù‡ این سرویس را داشتند). همچنین در صورتی Ú©Ù‡ تØویل روز بعد (next day delivery) را ارائه نمی‌دادند، Ù…ÛŒ بایست بازه زمانی مورد انتظار تØویل را مشخص می‌کردند.
همه Âگیری جهانی کرونا Ùˆ اجرای یک دوره قرنطینه در کشورهای مختل٠جهان، این تصور Ùˆ انتظار را تا Øد زیادی تغییر داد. بطوری Ú©Ù‡ انعطا٠Âپذیری شاید برای اولین بار در خدمات پستی از قیمت گذاری خدمات Ùˆ سرویس های پستی مهمÂتر گردید.
مصرÙ‌ کنندگان انتظار دارند در مورد مکان Ùˆ زمان دریاÙت سÙارش قدرت انتخاب داشته باشند. بسیاری از مصرÙ‌کنندگان تمایل دارند بابت دریاÙت سریع مرسولات خود هزینه‌ های بیشتری پرداخت نموده Ùˆ یا اگر مرسوله خود را در زمان دیرتری دریاÙت می‌نمایند، انتظار دارند از طریق پایدارترین سیستم‌ های Øمل و نقل، سÙارشات آنÂها تØویل داده شود.
منظور از پایداری در سیستم های Øمل Ùˆ نقل بدین معناست Ú©Ù‡ شرکت های پستی، تعهدات زمانی Ùˆ SLA سرویس را بدون هیچگونه Ú©Ù… Ùˆ کاستی تضمین نمایند.
آیا تØویل  یک روزه (Same-day Delivery) همچنان مورد اقبال مشتریان است؟
در سال‌های قبل، تØویل در همان روز به عنوان روندی رو به رشد در تØویل مرسولات تجارت الکترونیک در صنعت پست Ùˆ لجستیک خرده Ùروشی در نظر گرÙته می‌شد. اما اهمیت پایداری در تجارت الکترونیک باعث شده Ú©Ù‡ Øمل Ùˆ نقل سریع Ùˆ آسان از Ù…ØÙ„ Ùروشگاه تا نشانی مشتری، بار دیگر مورد توجه قرار گیرد.
“سرعت” Ùˆ “پایداری” دو مقوله مهم هستند Ú©Ù‡ در تجارت الکترونیک مکمل یکدیگر می‌باشند. مصرÙ‌کنندگان راØتی می‌خواهند. اما در صورت لزوم ØªØ±Ø¬ÛŒØ Ù…ÛŒâ€ŒØ¯Ù‡Ù†Ø¯ بسته خود را در بازه زمانی طولانی تر دریاÙت کنند Ú©Ù‡ نشان دهنده اÙزایش آگاهی مصر٠کنندگان پیرامون پایداری است. هنوز ارسال “سریع Ùˆ رایگان” کلید اصلی موÙقیت در تجارت الکترونیک Ù…Øسوب Ù…ÛŒ گردد.
ارسال رایگان Ùˆ سریع،  انگیزه مهمی برای خرید از یک Ùروشگاه اینترنتی برای خریدارن خواهد بود. اما نه به این دلیل Ú©Ù‡ باعث صرÙÙ‡ جویی در هزینه Ùˆ زمان Ù…ÛŒ گردد بلکه به این دلیل Ú©Ù‡ بر موارد زیر نیز تأثیر می‌گذارد:
خطر گریزی:
مغز انسان به طور طبیعی سعی Ù…ÛŒ کند از هرگونه خطر یا عدم قطعیتی Ú©Ù‡ در معرض آن قرار دارد، اجتناب کند. خرید آنلاین یکی از این نمونه ریسک هاست. خریداران نمی‌توانند قبل از خرید Ù…Øصولات را لمس کرده یا امتØان کنند Ùˆ دقیقاً نمی‌دانند سÙارشات آن ها Ú†Ù‡ زمانی به دستشان خواهد رسید. توزیع پستی Ùˆ یا به عبارتی Øمل Ùˆ نقل رایگان Ùˆ سریع به مشتریان Ú©Ù…Ú© می‌کند تا از Øس خطرپذیری دور بمانند. زیرا یک Ùروشگاه اینترنتی مسئولیت مالی هزینه‌های تØویل را بر عهده Ù…ÛŒ گیرد. مشتریان باید بتوانند به تاریخ تØویل اعتماد کنند تا از رسیدن به موقع سÙارشات خود اطمینان Øاصل نمایند. گنجاندن این گزینه‌ها در تسویه Øساب برای مشتری بسیار مهم Ùˆ خوشآیند است. به این ترتیب Ùˆ با این اقدام، Ù…ÛŒÂتوان بر هزینه سبد خرید مشتری تأثیر مثبتی گذاشت.
انتخاب:
انتخاب برای مصر٠کنندگان جالب است. مردم دوست دارند قدرت انتخاب داشته باشند. زیرا شانس برآورده نمودن نیاز آنÂها را اÙزایش می‌دهد. اکثر مصرÙ‌کنندگان دوست ندارند به آنÂها Ú¯Ùته شود Ú©Ù‡ Ú†Ù‡ کاری باید انجام دهند. اما اگر به کسی انتخاب‌های زیادی هم داده شود، ممکن است این امر برای آنان قدری گیج کننده Ùˆ طاقت Ùرسا باشد. بسیاری از خرده Ùروشان با انتخاب خودکار گزینه Øمل Ùˆ نقل رایگان، بر این مشکل غلبه می‌نمایند. این بدان معناست Ú©Ù‡ مشتری ضمن داشتن اختیار برای انتخاب گزینه‌های مختلÙØŒ کمتر تØت تأثیر استرس انتخاب قرار می‌گیرد.
نتیجه گیری: روند های اصلی برای توزیع مرسولات تجارت الکترونیک
واقعیت قطعی این است Ú©Ù‡ دنیا با سرعت بسیار زیادی در جریان تغییرات قرار گرÙته است. در Øال Øاضر هیچ چیزی قطعی نیست. بنابراین تنظیم Ùˆ سازگاری با تغییرات، برای کسب Ùˆ کارها Øیاتی است. شبکه های توزیع نقش کلیدی در توسعه تجارت الکترونیک دارند . تمرکز روی یک نوع تØویل یا اتکا صر٠به یک ارائه دهنده خدمات پستی برای کسب Ùˆ کارهای الکترونیکی، Ù…ÛŒ تواند شما را با مشکلات جدی مواجه نماید.
برای ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø³Ø§ÛŒØ± روند های توزیع مرسولات در مقالات بعدی با ما همراه باشید.
انتخاب زمان ارسال یکی از مواردی هست Ú©Ù‡ قدرت انتخاب به مشتری Ù…ÛŒ دهد Ùˆ به شخصه خیلی دوست دارم این ØÙ‚ انتخاب رو داشته باشم
خیلی Ù…Ùید بود ممنون
انتخاب زمان ارسال یکی از مواردی هست Ú©Ù‡ قدرت انتخاب به مشتری Ù…ÛŒ دهد Ùˆ به شخصه خیلی دوست دارم این ØÙ‚ انتخاب رو داشته باشم
امر توزیع بسیار مهم در عرصه لجستیک
سیستم پستکس یک سیستم کامل در Øوزه ÛŒ ارسال Ùˆ توزیع Ùˆ جمع آوری هست Ú©Ù‡ به شدت دقیق هست در پیاده سازی Ùناوری های بوجستیکی
انعطا٠پذیری در انتخاب مجموعهÂای از گزینه های Øمل و Âنقل مهم ترین قابلیت پستکس Ú©Ù‡ قدرت انتخاب به مصر٠کننده میده
انعطا٠پذیری در انتخاب گزینه های Øمل و Âنقل مهم ترین قابلیت پستکس Ú©Ù‡ قدرت انتخاب به مصر٠کننده میده