اکوسیستم دیجیتال صنعت پست

0 110

اکوسیستم دیجیتال صنعت پست

تغییرات سریع فناوری، به خصوص در حوزه اکوسیستم دیجیتال صنعت پست،اپراتورهای پستی را وادار کرده است،تا خدمات خود را با نیازهای جامعه اطلاعاتی تطبیق دهند. از فرصت‌های تجاری جدید بهره‌برداری کنند . به رقابت مستقیم و غیرمستقیم در حال ظهور و رشد سریع توجه بیشتری داشته باشند. امروزه که تبادل مجازی مکاتبات در حال رشد است. یک دولت نوین باید پتانسیل خود را با این روند تطبیق داده و خدمات دیجیتال کارآمدی را به شهروندان ارائه دهد. از آنجا که در بیشتر کشورهای جهان، سطح دیجیتالی شدن اپراتورهای پستی پایین است. توسعه فناوری‌های نوین و ارائه خدمات الکترونیکی پست ضروری است. راه­ حلی که میتوان ارائه خدمات الکترونیکی را بهبود بخشد. یک اکوسیستم دیجیتالی است. که خدمات الکترونیکی پستی را ارتقاء می­دهد. این اکوسیستم می‌تواند شامل فناوری‌ پلتفرم، ارائه‌دهنده پلتفرم پایدار، ارائه‌دهندگان محصولات تجاری و مردمی، خدمات مبتنی بر پلتفرم و کاربران نهایی باشد.

اکوسیستم کسب و کار

امروزه با توسعه‌ی فناوری‌ های نوین، مفهوم اکوسیستم‌ های کسب‌وکار به خصوص اکوسیستم صنعت پست به سمت اکوسیستم های دیجیتال، اکوسیستم های خدماتی نوآورانه و … توسعه یافته است. طبق الگوی اکوسیستم مور(شکل شماره یک)، لایه اصلی، مربوط به فعالیت تجاری اصلی یا شبکه­ای از شرکت­ها، شامل بازیگران کلیدی و منابع مورد نیاز است. علاوه بر اجزای زنجیره تامین سنتی، لایه بعدی (فعالیت گسترده) شامل بازیگران مختلفی مانند مشتریان، تامین کنندگان و نهادهای استانداردسازی صنعت است. خارجی ترین لایه (اکوسیستم کسب‌وکار) شامل موسسات تحقیقاتی، دانشگاه­ها، سرمایه گذاران و سایر ذینفعانی می­شود که بدون دخالت مستقیم در فعالیت اصلی، می توانند بر آن تأثیر بگذارند.

اکوسیستم دیجیتال صنعت پست
شکل شماره 1

در چارچوب مدل فوق، ویژگی و مشخصه‌های معمول یک اکوسیستم‌های کسب‌وکاری را می‌توان در قالب موارد زیر طبقه‌بندی و بیان نمود:

  • تعداد زیادی از سازمان‌ها که اکوسیستم را تشکیل می‌دهند؛
  • روابط متقابل بازیگران؛
  • به اشتراک‌گذاری دانش (و سایر منابع)؛
  • وابستگی متقابل و همکاری بین بازیگران مختلف و در عین حال رقابت قوی؛
  • نقش­ها و موقعیت‎های خاص اعضای اکوسیستم، که در آن تغییر (موقعیت) یک عنصر بر عناصر دیگر تأثیر می­گذارد؛
  • تأثیرات چند وجهی و پیچیده نیروهای خارجی .(به عنوان مثال، سیاست، فناوری، بازارها، منابع انسانی، مشتریان و غیره) بر مشاغل فعال درون اکوسیستم؛
  •  ساختار پویا، توانایی تکامل و توسعه کل اکوسیستم؛
  • توانایی رقابت با سایر اکوسیستم­ها؛

دیجیتالی شدن اقتصاد

گذار به اقتصاد دیجیتال، مبتنی بر جایگزینی نهاده‌های موجود با نهاده‌های مجازی است.و روابط اجتماعی مستقیم با رسانه‌های اجتماعی مجازی می باشد.کسب­ وکارهایی که می خواهند به بقای خود ادامه دهند. و به طور موثر در بازار رقابت کنند مجبور به نوآوری و توسعه در محصولات و خدمات خود هستند. که انتظارات مشتری را برآورده کرده و ارزش افزوده قابل توجهی را برای آن­ها فراهم نماید.

اپراتورهای پستی و دیجیتالی شدن

صنعت پست از این قاعده مستثنی نیست، خدمات پستی به عنوان یکی از قدیمی ترین اشکال ارتباطی، ویژگی­های منحصر به فرد خود را در فضای کسب‌وکاری موجود که محتواهای دیجیتال به صورت آنی و در حجم زیاد منتقل می شوند، حفظ کرده است. در عین حال، با توجه به اینکه بازار پست بخشی جدایی ناپذیر از تغییرات و فرآیندهای اقتصادی است، بازیگران این بازار باید فرصت‌های ارائه شده از سوی توسعه سریع خدمات ارتباطات الکترونیکی با فناوری پیشرفته را شناسایی کرده و از آن­ها استفاده کنند. ,اکوسیستم دیجیتال صنعت پست را هر روز با پیشرفت های چشم گیری مواجه میکنند.

آن­ها همچنین باید با ایجاد یک اکوسیستم پست دیجیتال، موقعیت خود را در بازار دیجیتال تثبیت نمایند. باید تاکید کرد که فناوری‌های نوین مورد استفاده‌ی اپراتورهای پستی، آن‌ها را نه تنها قادر به پردازش داده‌ها می‌کند، بلکه امکان خلق ارزش برای کاربران در قالب محصولات الکترونیکی، خدمات الکترونیکی و مدل‌های تجاری را فراهم می‌نماید. در نتیجه، فناوری اطلاعات و دیجیتالی شدن اقتصاد، اپراتورهای پستی را مجبور به اجرای خدمات جدید مانند پست هیبریدی می کند.

پرداخت درب منزل

پلتفرم های دیجیتال اپراتورهای پستی

از پلتفرم های دیجیتال اپراتورهای پستی اغلب به عنوان نهادهای اعتماد عمومی یاد می‌شود. مزیت آن­ها دسترسی به شبکه گسترده توزیع است. از آنجا که اپراتورهای پستی زیرساخت داخلی گسترده‌ای دارند، می‌توان از این پتانسیل آن­ها در ارائه خدمات الکترونیک با استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی مدرن بهره گرفت. ترکیب خدمات ازرش‌افزوده مبتنی بر فناوری‌های نوین با تحویل سنتی نامه و بسته و همچنین خدمات لجستیک، پتانسیل جدیدی برای اپراتورهای پستی ایجاد می‌کند.که در ضمن افرایش کارایی اپراتورهای پستی به توسعه جامعه اطلاعاتی کمک می‌کند.

علاوه بر این شیوه، تعداد فزاینده‌ای از اپراتورهای پستی، خدماتی را مانند تجارت الکترونیک، پیک الکترونیکی، ایمیل، انتشارات الکترونیکی، طراحی و توزیع تبلیغات، مزایده‌های اینترنتی، و ادغام ایمیل فیزیکی و غیرفیزیکی از طریق وب سایت‌‌های اختصاصی (به عنوان مثال، خدمات پست الکترونیکی که در آن مشتری تصمیم به تحویل، بایگانی، چاپ یا حذف می کند) ارائه می‌دهند. که این امر رقابت مستقیم قوی بین اپراتورهای پستی و شرکت‌های ارتباطات الکترونیکی ایجاد کرده است.


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مجله خبری پست بار