اکوسیستم دیجیتال صنعت پست
تغییرات سریع Ùناوری، به خصوص در Øوزه اکوسیستم دیجیتال صنعت پست،اپراتورهای پستی را وادار کرده است،تا خدمات خود را با نیازهای جامعه اطلاعاتی تطبیق دهند. از Ùرصت‌های تجاری جدید بهره‌برداری کنند . به رقابت مستقیم Ùˆ غیرمستقیم در Øال ظهور Ùˆ رشد سریع توجه بیشتری داشته باشند. امروزه Ú©Ù‡ تبادل مجازی مکاتبات در Øال رشد است. یک دولت نوین باید پتانسیل خود را با این روند تطبیق داده Ùˆ خدمات دیجیتال کارآمدی را به شهروندان ارائه دهد. از آنجا Ú©Ù‡ در بیشتر کشورهای جهان، Ø³Ø·Ø Ø¯ÛŒØ¬ÛŒØªØ§Ù„ÛŒ شدن اپراتورهای پستی پایین است. توسعه Ùناوری‌های نوین Ùˆ ارائه خدمات الکترونیکی پست ضروری است. راه ØÙ„ÛŒ Ú©Ù‡ میتوان ارائه خدمات الکترونیکی را بهبود بخشد. یک اکوسیستم دیجیتالی است. Ú©Ù‡ خدمات الکترونیکی پستی را ارتقاء Ù…ÛŒÂدهد. این اکوسیستم می‌تواند شامل Ùناوری‌ پلتÙرم، ارائه‌دهنده پلتÙرم پایدار، ارائه‌دهندگان Ù…Øصولات تجاری Ùˆ مردمی، خدمات مبتنی بر پلتÙرم Ùˆ کاربران نهایی باشد.
اکوسیستم کسب و کار
امروزه با توسعه‌ی Ùناوری‌ های نوین، Ù…Ùهوم اکوسیستم‌ های کسب‌وکار به خصوص اکوسیستم صنعت پست به سمت اکوسیستم های دیجیتال، اکوسیستم های خدماتی نوآورانه Ùˆ … توسعه یاÙته است. طبق الگوی اکوسیستم مور(Ø´Ú©Ù„ شماره یک)ØŒ لایه اصلی، مربوط به Ùعالیت تجاری اصلی یا شبکهÂای از شرکتÂها، شامل بازیگران کلیدی Ùˆ منابع مورد نیاز است. علاوه بر اجزای زنجیره تامین سنتی، لایه بعدی (Ùعالیت گسترده) شامل بازیگران مختلÙÛŒ مانند مشتریان، تامین کنندگان Ùˆ نهادهای استانداردسازی صنعت است. خارجی ترین لایه (اکوسیستم کسب‌وکار) شامل موسسات تØقیقاتی، دانشگاهÂها، سرمایه گذاران Ùˆ سایر ذینÙعانی Ù…ÛŒÂشود Ú©Ù‡ بدون دخالت مستقیم در Ùعالیت اصلی، Ù…ÛŒ توانند بر آن تأثیر بگذارند.
در چارچوب مدل Ùوق، ویژگی Ùˆ مشخصه‌های معمول یک اکوسیستم‌های کسب‌وکاری را می‌توان در قالب موارد زیر طبقه‌بندی Ùˆ بیان نمود:
- تعداد زیادی از سازمان‌ها که اکوسیستم را تشکیل می‌دهند؛
- روابط متقابل بازیگران؛
- به اشتراک‌گذاری دانش (و سایر منابع)؛
- وابستگی متقابل Ùˆ همکاری بین بازیگران مختل٠و در عین Øال رقابت قوی؛
- نقشÂها Ùˆ موقعیت‎های خاص اعضای اکوسیستم، Ú©Ù‡ در آن تغییر (موقعیت) یک عنصر بر عناصر دیگر تأثیر Ù…ÛŒÂگذارد؛
- تأثیرات چند وجهی Ùˆ پیچیده نیروهای خارجی .(به عنوان مثال، سیاست، Ùناوری، بازارها، منابع انسانی، مشتریان Ùˆ غیره) بر مشاغل Ùعال درون اکوسیستم؛
-  ساختار پویا، توانایی تکامل و توسعه کل اکوسیستم؛
- توانایی رقابت با سایر اکوسیستمÂها؛
دیجیتالی شدن اقتصاد
گذار به اقتصاد دیجیتال، مبتنی بر جایگزینی نهاده‌های موجود با نهاده‌های مجازی است.Ùˆ روابط اجتماعی مستقیم با رسانه‌های اجتماعی مجازی Ù…ÛŒ باشد.کسب وکارهایی Ú©Ù‡ Ù…ÛŒ خواهند به بقای خود ادامه دهند. Ùˆ به طور موثر در بازار رقابت کنند مجبور به نوآوری Ùˆ توسعه در Ù…Øصولات Ùˆ خدمات خود هستند. Ú©Ù‡ انتظارات مشتری را برآورده کرده Ùˆ ارزش اÙزوده قابل توجهی را برای آنÂها Ùراهم نماید.
اپراتورهای پستی و دیجیتالی شدن
صنعت پست از این قاعده مستثنی نیست، خدمات پستی به عنوان یکی از قدیمی ترین اشکال ارتباطی، ویژگیÂهای منØصر به Ùرد خود را در Ùضای کسب‌وکاری موجود Ú©Ù‡ Ù…Øتواهای دیجیتال به صورت آنی Ùˆ در Øجم زیاد منتقل Ù…ÛŒ شوند، ØÙظ کرده است. در عین Øال، با توجه به اینکه بازار پست بخشی جدایی ناپذیر از تغییرات Ùˆ Ùرآیندهای اقتصادی است، بازیگران این بازار باید Ùرصت‌های ارائه شده از سوی توسعه سریع خدمات ارتباطات الکترونیکی با Ùناوری پیشرÙته را شناسایی کرده Ùˆ از آنÂها استÙاده کنند. ,اکوسیستم دیجیتال صنعت پست را هر روز با پیشرÙت های چشم گیری مواجه میکنند.
آنÂها همچنین باید با ایجاد یک اکوسیستم پست دیجیتال، موقعیت خود را در بازار دیجیتال تثبیت نمایند. باید تاکید کرد Ú©Ù‡ Ùناوری‌های نوین مورد استÙاده‌ی اپراتورهای پستی، آن‌ها را نه تنها قادر به پردازش داده‌ها می‌کند، بلکه امکان خلق ارزش برای کاربران در قالب Ù…Øصولات الکترونیکی، خدمات الکترونیکی Ùˆ مدل‌های تجاری را Ùراهم می‌نماید. در نتیجه، Ùناوری اطلاعات Ùˆ دیجیتالی شدن اقتصاد، اپراتورهای پستی را مجبور به اجرای خدمات جدید مانند پست هیبریدی Ù…ÛŒ کند.
پلتÙرم های دیجیتال اپراتورهای پستی
از پلتÙرم های دیجیتال اپراتورهای پستی اغلب به عنوان نهادهای اعتماد عمومی یاد می‌شود. مزیت آنÂها دسترسی به شبکه گسترده توزیع است. از آنجا Ú©Ù‡ اپراتورهای پستی زیرساخت داخلی گسترده‌ای دارند، می‌توان از این پتانسیل آنÂها در ارائه خدمات الکترونیک با استÙاده از Ùناوری‌های اطلاعاتی مدرن بهره گرÙت. ترکیب خدمات ازرش‌اÙزوده مبتنی بر Ùناوری‌های نوین با تØویل سنتی نامه Ùˆ بسته Ùˆ همچنین خدمات لجستیک، پتانسیل جدیدی برای اپراتورهای پستی ایجاد می‌کند.Ú©Ù‡ در ضمن اÙرایش کارایی اپراتورهای پستی به توسعه جامعه اطلاعاتی Ú©Ù…Ú© می‌کند.
علاوه بر این شیوه، تعداد Ùزاینده‌ای از اپراتورهای پستی، خدماتی را مانند تجارت الکترونیک، پیک الکترونیکی، ایمیل، انتشارات الکترونیکی، طراØÛŒ Ùˆ توزیع تبلیغات، مزایده‌های اینترنتی، Ùˆ ادغام ایمیل Ùیزیکی Ùˆ غیرÙیزیکی از طریق وب سایت‌‌های اختصاصی (به عنوان مثال، خدمات پست الکترونیکی Ú©Ù‡ در آن مشتری تصمیم به تØویل، بایگانی، چاپ یا ØØ°Ù Ù…ÛŒ کند) ارائه می‌دهند. Ú©Ù‡ این امر رقابت مستقیم قوی بین اپراتورهای پستی Ùˆ شرکت‌های ارتباطات الکترونیکی ایجاد کرده است.