تجارت الکترونیک : روندهای اصلی برای توزیع مرسولات
با رونق تجارت الکترونیک و بسته شدن فروشگاههای فیزیکی در پاندمی کرونا، روندهای اصلی توزیع پستی و ارسال مرسولات تجارت الکترونیک دستخوش تغییرات بسیاری شده است. انعطافپذیری و سازگاری با تغییرات برای هر کسبوکاری، امری حیاتی است؛ چرا که تکیه بر یک راه حل یا یک شریک واحد، میتواند کسبوکارها را با مشکلات عدیده ای مواجه نماید.
پیشنهاد میشود قبل از خواندن این مقاله قسمت اول مطالعه شود: توزیع مرسولات تجارت الکترونیک
تجارت همهکانالی: فیزیکی، الکترونیکی و هر آن چیزی که در این بین وجود دارد
فروشگاهها یا برندهایی که هم به صورت الکترونیکی (آنلاین) و هم به صورت فیزیکی (آفلاین) محصولات خود را عرضه میکنند، طبیعتاً اگر راهکاری مناسب در زمینه مدیریت کانال های فروش خود به کار نبندند، این کانال ها اثر انفعالی بر یکدیگر گذاشته و طبیعتاً ترافیک فروش هر کانال به دلیل اثر کانال دیگر، کاهش خواهد یافت.
در سال 2021، کاهش شکاف بین آفلاین و آنلاین برای خرده فروشان، موضوعی بسیار حیاتی بوده است. هر دو کانال باید به طور همزمان مورد استفاده قرار گیرند تا بتوانند تا حدامکان کارآمدی مورد نظر را کسب کنند.و نیز تجربه یک برند را حفظ کنند.
برای مصرفکنندگان کسب تجربه شخصی در تمام کانالهای دیجیتال هنگام خرید ارزشمند است و اهمیت یکسان بودن تجربه آنها در همه کانالها مورد تاکید است. تجارت Omni channel بر ارائه یک تجربه یکپارچه برای مشتری تمرکز دارد. علاوه بر این، روند D2C در سال 2020 افزایش قابل توجهی داشته است. تولیدکنندگان بیشتری مستقیماً به مصرفکنندگان وصل شده و محصولات خود را بیواسطه به مصرفکننده نهایی فروختهاند.
تجارت Omni channel نوآوری جدیدی در سال 2021 تلقی نمیشود، اما اهمیت آن در 12 ماه گذشته به طور قابل توجهی ثابت شده است. هر چه کانالهای بیشتری برای دسترسی به مصرف کنندگان وجود داشته باشد، مناسبتر است، اما باید بتوان تاثیر کانالهای آنلاین و آفلاین بر یکدیگر را مدیریت نمود.
خوشبختانه، پلتفرمهایی وجود دارند که مدیریت تمام کانالهای فروش را بعهده گرفته و آسان میکنند و شرکتهای 3PL نیز با پردازش یکپارچه سفارشها از پلتفرمهای مختلف، این فرآیند را تسهیل مینمایند.
پردازش محصول، مدیریت انبار و لجستیک
در سال 2021، استفاده بیشتری از تحویل خودکار، حسگرهای هوشمند، ردیابی بلاک چین و غیره با هدف افزایش سرعت و کارایی در فرآیند آماده سازی و تحویل مرسولات صورت گرفته است. استفاده از این فناوری ها، هزینه های عملیاتی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. در 12 ماه گذشته، بازرگانانی که به طور انحصاری به یک تامینکننده یا شریک پستی متکی بوده اند، به مراتب آسیب پذیری بیشتری نسبت به دیگر فروشندگان تجربه نموده اند. بی تردید در سالیان آتی، فشار بیشتری از سمت مصرف کنندگان جهت ایجاد تنوع و استفاده از منابع، کانالهای تحقق و توسعه، بازارها و مهمتر از همه، کانالهای توزیع، اپراتورهای پستی و شبکه های حمل و نقل و لجستیک صورت خواهد گرفت.
پایداری؛ مصرف کنندگان انتظار انتخاب دارند
برای دومین سال متوالی، شاخص تحویل پایدار نشان میدهد که تنها سهم اندکی از بازار خردهفروشی، توزیع و تحویل سبز و پایدار را ارائه میدهند و از زمان شروع همهگیری کرونا، مصرفکنندگان بیشتری، خریدهای سازگار با محیطزیست یا خریدهای اخلاقیتر داشتهاند.
خدمات حمل و نقل دائماً به دنبال راه حلهای سبزتر برای کاهش یا جبران انتشار CO2 هستند. یکی از سادهترین تغییراتی که یک تجارت الکترونیک میتواند ایجاد کند، ارائه گزینههای تحویل سبز و پایدار برای مشتریان خود است. استفاده از مواد قابل بازیافت در بستهبندی یا کاهش مقدار هوا در هر بسته، میتواند در هزینه های فروشگاه اینترنتی صرفهجویی ایجاد نماید و این امر باعث خوشحالی مشتریان نیز خواهد شد.
بازارچه های آنلاین (Online Marketplace)، آیا آمادگی برای توزیع مرسولات را دارید؟
بازارها دیگر صرفاً مختص بازیگران کوچک تجارت الکترونیک نیستند. امروزه بازارهای تجارت الکترونیک بزرگتر از همیشه هستند و پیشرفتهای اخیر تاثیرات شگرفی را برای فروشگاههای اینترنتی ایجاد کرده است.
تحقیقات نشان داده که در سال 2021، حضور در یک (یا چند) بازار تجارت الکترونیک منطقی است. حدود 50 درصد از کل خریدهای تجارت الکترونیک در سال گذشته در بازارهای آنلاین (Marketplace ها) انجام شده است. خرده فروشان اینترنتی نباید از بازارچه های الکترونیکی غافل بمانند.
نتیجه گیری: انعطاف پذیر باشید!
واقعیت قطعی این است که دنیا با سرعت بسیار زیادی در جریان تغییرات قرار گرفته است. در حال حاضر هیچ چیزی قطعی نیست، بنابراین تنظیم و سازگاری با تغییرات، برای کسب و کارها حیاتی است. شبکه های توزیع نقش کلیدی در توسعه تجارت الکترونیک دارند و تمرکز روی یک نوع تحویل یا اتکا صرف به یک ارائه دهنده خدمات پستی برای کسب و کارهای الکترونیکی، می تواند شما را با مشکلات جدی مواجه نماید.
بر این اساس انتخاب راه حل های متنوع و انعطافپذیر پستی برای ارسال و توزیع مرسولات و استفاده از خدمات پستی اپراتورهای مختلف پستی، راه حل پیشنهادی پلتفرم پستکس است که به شما این امکان را میدهد که با انتخاب سرویس های متنوع پستی در قبول و توزیع مرسولات، ضمن جلب رضایت مشتریانتان، در هنگام بروز چالشهای مختلف عملیاتی و اجرایی با سرعت بیشتری گوی سبقت را از رقبای خود بربایید.