لجستیک به عنوان یک کسب وکار مبتنی بر داده
نویسنده: مائده عبادی (مدیر تØقیق Ùˆ توسعه R&D )
یک نقطه شروع برای بØØ« درباره چگونگی استÙاده از داده های کلان برای لجستیک، بررسی ویژگی های آن با توجه به ایجاد Ùˆ مصر٠اطلاعات است کدام بخش به شدت وابسته به داده ها هستند؟ Ùرصت هایی برای تولید داده ها در جزئیات یا دقت بی نظیر وجود دارد؟ پاسخ به این سوالات Øوزه های خاص بخش را برجسته Ù…ÛŒ کند Ú©Ù‡ در آن استÙاده هوشمندانه از داده ها، نظم جدیدی از کارایی یا یک دارایی منØصر به Ùرد برای درآمدزایی را ایجاد Ù…ÛŒ کند. پنج ویژگی متمایز برای صنعت لجستیک Ú©Ù‡ باعث Ù…ÛŒ شود تجزیه Ùˆ تØلیل داده های بزرگ ابزاری مناسب برای مزیت رقابتی شود.
1- بهینه سازی در هسته
از دیدگاه کاربردی Øرکت یک بسته از مبدا به مقصد نیاز به برنامه ریزی زیادی ندارد. پیچیدگی ناشی از تعداد زیاد Ù…Øموله ها Ùˆ مقاصد، زمان قطعی Ùˆ مقدار Ù…Øدود منابع موجود است. در نتیجه بهینه سازی مواردی مثل زمان تØویل، استÙاده از منابع Ùˆ پوشش جغراÙیایی یک چالش ذاتی از عملیات لجستیک در مقیاس بزرگ است. اما چگونه Ù…ÛŒ توان بدون داده ها بهینه سازی کرد؟ اطلاعات مربوط به بار، کمیت، اندازه، مکان، مقصد Ùˆ بسیاری دیگر اساسا برای کنترل بهره وری Ùˆ Ú©ÛŒÙیت خدمات در یک شبکه Øمل Ùˆ نقل مورد نیاز هستند. بنابراین، وابستگی قوی عملیات های لجستیکی به اطلاعات به موقع Ùˆ دقیق یک Ùرصت کلیدی برای داده های کلان است. تکنیک های پیش بینی پیشرÙته Ùˆ پردازش بلادرنگ وقایع موجب Ù…ÛŒ شوند تا یک Ú©ÛŒÙیت جدید در پیش بینی های ظرÙیت Ùˆ کنترل منابع ارایه شود.
2- کالاهای ملموس، مشتریان ملموس
تعدادی از صنایع، تعامل مستقیم با مشتری را به Ù†Ùع استانداردسازی Ùˆ بهره وری هزینه قربانی کرده اند . گردشگری، بانکداری Ùˆ انواع بازرگانی به طور Ùزایندهای از کانال های غیر مستقیم برای تعامل با مشتریان، از همه امکانات اینترنتی Ùˆ موبایل استÙاده Ù…ÛŒ کنند. اگرچه این Øرکت باعث کاهش هزینه Ùروش اصلی Ùˆ Ùرآیندهای خدمات مشتری شده است، اما در عین Øال تعدادی از Ùرصت ها را Ú©Ù‡ ناشی از نقطه تماس مشتری است نادیده گرÙته است.
3- در هماهنگی با کسب وکار مشتری
توسعه جهانی بازارها Ùˆ زنجیره های تامین، موجب اÙزایش خدمات لجستیک در رویه های عملیاتی شرکت Ú©Ù‡ به عنوان یک عامل Øیاتی هستند Ù…ÛŒ شوند. راه ØÙ„ های لجستیک مدرن متناسب با نیازهای خاص مشتری به طور یکپارچه در Ùرآیندهای تولید Ùˆ توزیع در صنایع مختل٠ادغام Ù…ÛŒ شوند. این دانش جامع، ارائه دهندگان لجستیک را در موقعیتی منØصر به Ùرد قرار Ù…ÛŒ دهد تا به مشاوران با ارزش برای مشتریان کسب وکار خود تبدیل شوند. کاربرد روش تØلیلی، خطرات زنجیره تامین را نشان Ù…ÛŒ دهد Ùˆ اقدامات اصلاØÛŒ را در صورت بروز اختلال Ùراهم Ù…ÛŒ کند .
4- یک شبکه اطلاعات
دارایی متمایز در یک ارائه دهنده خدمات لجستیکی، نگهداری Ùˆ تعمیر یک شبکه Øمل Ùˆ نقل است. این زیرساخت بسیار بهینه Ú©Ù‡ به طور مداوم کالاهای سراسر جهان را جابجا Ù…ÛŒ کند در همان زمان یک منبع داده با Ø´ÙاÙیت بالا است. صر٠نظر از استÙاده از داده برای بهینه سازی شبکه، ممکن است بینش های ارزشمندی برای گروه های خارجی Ùراهم کند . در مجموع، داده های لجستیکی Ø³Ø·Ø Ù…Ø§Ú©Ø±ÙˆØ³Ú©ÙˆÙ¾ÛŒ به عنوان یک شاخص اقتصادی در گذشته استÙاده Ù…ÛŒ شده است. امروزه استÙاده از قدرت Ùˆ تنوع تجزیه Ùˆ تØلیل داده های کلان Ø³Ø·Ø Ù…Ø´Ø§Ù‡Ø¯Ø§Øª را به یک دیدگاه میکرو – اقتصادی منتقل Ù…ÛŒ کند . تجزیه Ùˆ تØلیل دقیق Ùˆ تقسیم بندی جریان جهانی کالاها ابزار قدرتمندی برای هر کسب وکار است تا روندهای توسعه Ùˆ شرایط در Øال تغییر در هر بازار مشخص را شناسایی کنند.
5- پوشش جهانی، Øضور Ù…ØÙ„ÛŒ
ویژگی دیگر Ú©Ù‡ صنعت لجستیک را از بسیاری از صنایع دیگر جدا Ù…ÛŒ کند این است Ú©Ù‡ عملیات غیر متمرکز یک ضرورت است. برای خدمات رسانی به مشتریان در نقاط شروع Ùˆ پایانی زنجیره های تامین، Øضور Ù…ØÙ„ÛŒ مورد نیاز است. بنابراین، بسیاری از شرکت های لجستیکی ناوگانی از وسایل نقلیه را درگیر Ù…ÛŒ کنند Ú©Ù‡ با روکش مناسب در سراسر کشور Øرکت Ù…ÛŒ کنند تا انواع مختلÙÛŒ از Ù…Øموله ها را جمع آوری، ارسال Ùˆ توزیع نمایند. زمانی Ú©Ù‡ Ù…Øموله ها را جمع Ù…ÛŒ کنید، چرا در همان زمان داده ها را جمع آوری نمی کنید ØŸ جمع آوری خودکار Ùˆ تØلیل اطلاعات Ù…ØÙ„ÛŒ در طول مسیرهای Øمل Ùˆ نقل Ù…ÛŒ تواند یک داشبورد اطلاعاتی با ارزش برای آمار جمعیتی، Ù…Øیط زیست Ùˆ تراÙیک ایجاد کند . Ú¯ÙˆÚ¯Ù„ با ارائه خدمات خود (نمایش خیابان ها) در ارائه Ùیلم Ù…ØÙ„ÛŒ به عنوان یک مدل کسب وکار موÙÙ‚ عمل کرده است. با این Øال، ایجاد این اطلاعات، مستلزم ارسال خودروهای سÙارشی به هر مکان است. برای ارایه دهندگان لجستیک جهانی، توانایی جمع آوری داده های Ù…ØÙ„ÛŒ عملا رایگان است. پنج ویژگی Ùوق به کش٠زمینه های کاربردی داده های کلان Ú©Ù…Ú© Ù…ÛŒ کند زیرا نقشه راهی به دارایی های اطلاعاتی منØصر به Ùرد یک ارائه دهنده لجستیک ارائه Ù…ÛŒ دهد . گام بعدی شناسایی موارد استÙاده خاص است Ú©Ù‡ از ارزش اطلاعات بهره برداری Ù…ÛŒ کنند Ùˆ به کارایی عملیاتی ØŒ تجربه مشتری Ùˆ یا توسعه مدل های کسب وکار جدید Ú©Ù…Ú© Ù…ÛŒ کنند .
برای خواندن قسمت اول مقاله روی لینک زیر کلیک کنید.
تØلیل داده در صنعت پست Ùˆ لجستیک ( قسمت اول )
برای استÙاده از خدمات پستکس کلیک کنید.
مطالب بسیار عالی Ùˆ کار آمد بود، به امید موÙقیت های بیشتر پستکس
لجستیک قدمی بزرگ وموثر جهت پیشرÙت در زمینه ÛŒ Ùناوری
بسیار اموزنده بود .
پستکس و صنعت لجستیک
برای ارائه خدمات بهتر شناخت رقبا و نیازهای بازار به نظرم یکی از عوامل موثر هست
در صنعت لجستیک داده Ùˆ اطلاعات Øر٠اول را میزند
شناخت نیاز مردم Ùˆ بهینه سازی در جهت رشد Ùˆ رÙع مشکلات
کشورهاي داراي عملکرد ضعي٠در بخش لجستيک با هزينه هاي بالا روبرو هستند
بهینه سازی مسیر ها و مرسوله ها هم یکی از مهم ترین مواردی هست که در صنعت لوجستیک باید به اون دقت بشه