تحلیل داده در صنعت پست و لجستیک ( قسمت دوم )

پست و لجستیک

لجستیک به عنوان یک کسب وکار مبتنی بر داده

نویسنده: مائده عبادی (مدیر تحقیق و توسعه R&D )

 ÛŒÚ© نقطه شروع برای بحث درباره چگونگی استفاده از داده های کلان برای لجستیک، بررسی ویژگی های آن با توجه به ایجاد Ùˆ مصرف اطلاعات است کدام بخش به شدت وابسته به داده ها هستند؟ فرصت هایی برای تولید داده ها در جزئیات یا دقت بی نظیر وجود دارد؟ پاسخ به این سوالات حوزه های خاص بخش را برجسته Ù…ÛŒ کند Ú©Ù‡ در آن استفاده هوشمندانه از داده ها، نظم جدیدی از کارایی یا یک دارایی منحصر به فرد برای درآمدزایی را ایجاد Ù…ÛŒ کند. پنج ویژگی متمایز برای صنعت لجستیک Ú©Ù‡ باعث Ù…ÛŒ شود تجزیه Ùˆ تحلیل داده های بزرگ ابزاری مناسب برای مزیت رقابتی شود.

1- بهینه سازی در هسته

 Ø§Ø² دیدگاه کاربردی حرکت یک بسته از مبدا به مقصد نیاز به برنامه ریزی زیادی ندارد. پیچیدگی ناشی از تعداد زیاد محموله ها Ùˆ مقاصد، زمان قطعی Ùˆ مقدار محدود منابع موجود است. در نتیجه بهینه سازی مواردی مثل زمان تحویل، استفاده از منابع Ùˆ پوشش جغرافیایی یک چالش ذاتی از عملیات لجستیک در مقیاس بزرگ است. اما چگونه Ù…ÛŒ توان بدون داده ها بهینه سازی کرد؟ اطلاعات مربوط به بار، کمیت، اندازه، مکان، مقصد Ùˆ بسیاری دیگر اساسا برای کنترل بهره وری Ùˆ کیفیت خدمات در یک شبکه حمل Ùˆ نقل مورد نیاز هستند. بنابراین، وابستگی قوی عملیات های لجستیکی به اطلاعات به موقع Ùˆ دقیق یک فرصت کلیدی برای داده های کلان است. تکنیک های پیش بینی پیشرفته Ùˆ پردازش بلادرنگ وقایع موجب Ù…ÛŒ شوند تا یک کیفیت جدید در پیش بینی های ظرفیت Ùˆ کنترل منابع ارایه شود.

2- کالاهای ملموس، مشتریان ملموس

 ØªØ¹Ø¯Ø§Ø¯ÛŒ از صنایع، تعامل مستقیم با مشتری را به نفع استانداردسازی Ùˆ بهره وری هزینه قربانی کرده اند . گردشگری، بانکداری Ùˆ انواع بازرگانی به طور فزایندهای از کانال های غیر مستقیم برای تعامل با مشتریان، از همه امکانات اینترنتی Ùˆ موبایل استفاده Ù…ÛŒ کنند. اگرچه این حرکت باعث کاهش هزینه فروش اصلی Ùˆ فرآیندهای خدمات مشتری شده است، اما در عین حال تعدادی از فرصت ها را Ú©Ù‡ ناشی از نقطه تماس مشتری است نادیده گرفته است.

3- در هماهنگی با کسب وکار مشتری

توسعه جهانی بازارها و زنجیره های تامین، موجب افزایش خدمات لجستیک در رویه های عملیاتی شرکت که به عنوان یک عامل حیاتی هستند می شوند. راه حل های لجستیک مدرن متناسب با نیازهای خاص مشتری به طور یکپارچه در فرآیندهای تولید و توزیع در صنایع مختلف ادغام می شوند. این دانش جامع، ارائه دهندگان لجستیک را در موقعیتی منحصر به فرد قرار می دهد تا به مشاوران با ارزش برای مشتریان کسب وکار خود تبدیل شوند. کاربرد روش تحلیلی، خطرات زنجیره تامین را نشان می دهد و اقدامات اصلاحی را در صورت بروز اختلال فراهم می کند .

4- یک شبکه اطلاعات

دارایی متمایز در یک ارائه دهنده خدمات لجستیکی، نگهداری Ùˆ تعمیر یک شبکه حمل Ùˆ نقل است. این زیرساخت بسیار بهینه Ú©Ù‡ به طور مداوم کالاهای سراسر جهان را جابجا Ù…ÛŒ کند در همان زمان یک منبع داده با شفافیت بالا است. صرف نظر از استفاده از داده برای بهینه سازی شبکه، ممکن است بینش های ارزشمندی برای گروه های خارجی فراهم کند . در مجموع، داده های لجستیکی سطح ماکروسکوپی به عنوان یک شاخص اقتصادی در گذشته استفاده Ù…ÛŒ شده است. امروزه استفاده از قدرت Ùˆ تنوع تجزیه Ùˆ تحلیل داده های کلان سطح مشاهدات را به یک دیدگاه میکرو – اقتصادی منتقل Ù…ÛŒ کند . تجزیه Ùˆ تحلیل دقیق Ùˆ تقسیم بندی جریان جهانی کالاها ابزار قدرتمندی برای هر کسب وکار است تا روندهای توسعه Ùˆ شرایط در حال تغییر در هر بازار مشخص را شناسایی کنند.

5- پوشش جهانی، حضور محلی

ویژگی دیگر که صنعت لجستیک را از بسیاری از صنایع دیگر جدا می کند این است که عملیات غیر متمرکز یک ضرورت است. برای خدمات رسانی به مشتریان در نقاط شروع و پایانی زنجیره های تامین، حضور محلی مورد نیاز است. بنابراین، بسیاری از شرکت های لجستیکی ناوگانی از وسایل نقلیه را درگیر می کنند که با روکش مناسب در سراسر کشور حرکت می کنند تا انواع مختلفی از محموله ها را جمع آوری، ارسال و توزیع نمایند. زمانی که محموله ها را جمع می کنید، چرا در همان زمان داده ها را جمع آوری نمی کنید ؟ جمع آوری خودکار و تحلیل اطلاعات محلی در طول مسیرهای حمل و نقل می تواند یک داشبورد اطلاعاتی با ارزش برای آمار جمعیتی، محیط زیست و ترافیک ایجاد کند . گوگل با ارائه خدمات خود (نمایش خیابان ها) در ارائه فیلم محلی به عنوان یک مدل کسب وکار موفق عمل کرده است. با این حال، ایجاد این اطلاعات، مستلزم ارسال خودروهای سفارشی به هر مکان است. برای ارایه دهندگان لجستیک جهانی، توانایی جمع آوری داده های محلی عملا رایگان است. پنج ویژگی فوق به کشف زمینه های کاربردی داده های کلان کمک می کند زیرا نقشه راهی به دارایی های اطلاعاتی منحصر به فرد یک ارائه دهنده لجستیک ارائه می دهد . گام بعدی شناسایی موارد استفاده خاص است که از ارزش اطلاعات بهره برداری می کنند و به کارایی عملیاتی ، تجربه مشتری و یا توسعه مدل های کسب وکار جدید کمک می کنند .

برای خواندن قسمت اول مقاله روی لینک زیر کلیک کنید.

تحلیل داده در صنعت پست و لجستیک ( قسمت اول )

برای استفاده از خدمات پستکس کلیک کنید.

پستکس

8 دیدگاه برای “تحلیل داده در صنعت پست Ùˆ لجستیک ( قسمت دوم )

  1. زینب فرجی گفته:

    مطالب بسیار عالی و کار آمد بود، به امید موفقیت های بیشتر پستکس

  2. هانیه نجفی گفته:

    لجستیک قدمی بزرگ وموثر جهت پیشرفت در زمینه ی فناوری

  3. zahra farahani گفته:

    بسیار اموزنده بود .
    پستکس و صنعت لجستیک

  4. شاملو گفته:

    برای ارائه خدمات بهتر شناخت رقبا و نیازهای بازار به نظرم یکی از عوامل موثر هست

  5. وحید روشنی گفته:

    در صنعت لجستیک داده و اطلاعات حرف اول را میزند

  6. نسیم یوسفی گفته:

    شناخت نیاز مردم و بهینه سازی در جهت رشد و رفع مشکلات

  7. سمانه رحمتی گفته:

    کشورهاي داراي عملکرد ضعيف در بخش لجستيک با هزينه هاي بالا روبرو هستند

  8. محمد فلاحی گفته:

    بهینه سازی مسیر ها و مرسوله ها هم یکی از مهم ترین مواردی هست که در صنعت لوجستیک باید به اون دقت بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *