5 روند اصلی برای توزیع مرسولات تجارت الکترونیک، در سال 2021!
با رونق تجارت الکترونیک Ùˆ بسته شدن Ùروشگاه‌های Ùیزیکی در پاندمی کرونا، روندهای اصلی ارسال پستی Ùˆ تØویل مرسولات تجارت الکترونیک دستخوش تغییرات بسیاری شده است.
انعطاÙ‌پذیری Ùˆ سازگاری با تغییرات برای هر کسب‌وکاری، امری Øیاتی است.
چرا Ú©Ù‡ تکیه بر یک راه ØÙ„ یا یک شریک واØد، Ù…ÛŒÂتواند کسب‌وکارها را با مشکلات عدیده ای مواجه نماید.
خدمات پستی بخش Øیاتی از کانال تجارت الکترونیکی است.
Ùعالین این Øوزه Ù…ÛŒ بایست هنگام توسعه استراتژی تØویل مرسولات، مسایل مختلÙÛŒ را مد نظر قرار دهند.
نکات Ùˆ موضوعاتی Ú©Ù‡ در ادامه ØªØ´Ø±ÛŒØ Ù…ÛŒÂشود ماØصل مطالعات Ùˆ تØقیقاتی است Ú©Ù‡ در سال 2021 در Øوزه تØویل مرسولات تجارت الکترونیک صورت گرÙته است.
این تØقیق 5 روند اصلی ارسال Ùˆ تØویل مرسولات پستی را مدنظر قرار داده است Ú©Ù‡ عبارتند از:
1- انعطا٠پذیری تØویل (Delivery Flexibility)
2- تجارت چند کاناله (Omnichannel Commerce)
3- پردازش و لجستیک (Fulfilment & Logistics)
4- تØویل سبز Ùˆ پایدار (Sustainable Delivery)
5- بازارچه های برخط (Online Marketplaces)
مطالعه Ùˆ توجه به موضوعات Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ØŒ این امکان را ایجاد می‌نماید Ú©Ù‡ بنگاهÂهای تجارت الکترونیک در هنگام بروز چالش‌ها Ùˆ شرایط نامتعادل در بازار رقابتی، کسب‌وکار خود را به سرعت با شرایط جدید تطبیق داده Ùˆ قدرت رقابتی بیشتری کسب نمایند.
در ادامه این 5 روند به اختصار ØªØ´Ø±ÛŒØ Ù…ÛŒÂشوند:
آینده ای برای تØویل کالا در آخرین مرØله زنجیره تامین (Last Mile Delivery)
انعطا٠پذیری در انتخاب مجموعهÂای از گزینه Âهای Øمل و Âنقل Ùˆ تØویل مرسولات تجارت الکترونیک،
برای مدت زمانی طولانی، شاخص طلایی در Ùرآیند تØویل، توزیع سریع Ùˆ رایگان مرسولات بود. Ùعالین Øوزه تجارت الکترونیک Ù…ÛŒ بایست خیلی Ø´ÙاÙØŒ موضوع تØویل رایگان را به مشتریان خود اعلام می‌کردند (البته در صورتی Ú©Ù‡ این سرویس را داشتند)ØŒ همچنین در صورتی Ú©Ù‡ تØویل روز بعد (next day delivery) را ارائه نمی‌دادند، Ù…ÛŒ بایست بازه زمانی مورد انتظار تØویل را مشخص می‌کردند.
همه Âگیری جهانی کرونا Ùˆ اجرای یک دوره قرنطینه در کشورهای مختل٠جهان، این تصور Ùˆ انتظار را تا Øد زیادی تغییر داد؛ بطوری Ú©Ù‡ انعطا٠Âپذیری شاید برای اولین بار در خدمات پستی از قیمت گذاری خدمات Ùˆ سرویس های پستی مهمÂتر گردید. مصرÙ‌ کنندگان انتظار دارند در مورد مکان Ùˆ زمان دریاÙت سÙارش قدرت انتخاب داشته باشند.
بسیاری از مصرÙ‌کنندگان تمایل دارند بابت دریاÙت سریع مرسولات خود هزینه‌ های بیشتری پرداخت نموده Ùˆ یا اگر مرسوله خود را در زمان دیرتری دریاÙت می‌نمایند، انتظار دارند از طریق پایدارترین سیستم‌ های Øمل و نقل، سÙارشات آنÂها تØویل داده شود.
منظور از پایداری در سیستم های Øمل Ùˆ نقل چیست؟
بدین معناست که شرکت های پستی، تعهدات زمانی و SLA سرویس را بدون هیچگونه کم و کاستی تضمین نمایند.
آیا تØویل یک روزه (Same-day Delivery) همچنان مورد اقبال مشتریان است؟
در سال‌های قبل، تØویل در همان روز به عنوان روندی رو به رشد در تØویل مرسولات تجارت الکترونیک در صنعت پست Ùˆ لجستیک خرده Ùروشی در نظر گرÙته می‌شد، اما اهمیت پایداری در تجارت الکترونیک باعث شده Ú©Ù‡ Øمل Ùˆ نقل سریع Ùˆ آسان از Ù…ØÙ„ Ùروشگاه تا نشانی مشتری، بار دیگر مورد توجه قرار گیرد.
“سرعت” Ùˆ “پایداری” دو مقوله مهم هستند Ú©Ù‡ در تجارت الکترونیک مکمل یکدیگر می‌باشند.
مصرÙ‌کنندگان راØتی می‌خواهند، اما در صورت لزوم ØªØ±Ø¬ÛŒØ Ù…ÛŒâ€ŒØ¯Ù‡Ù†Ø¯ بسته خود را در بازه زمانی طولانی تر دریاÙت کنند Ú©Ù‡ نشان دهنده اÙزایش آگاهی مصر٠کنندگان پیرامون پایداری است.
هنوز ارسال “سریع Ùˆ رایگان” کلید اصلی موÙقیت در تجارت الکترونیک Ù…Øسوب Ù…ÛŒ گردد.
ارسال رایگان Ùˆ سریع، انگیزه مهمی برای خرید از یک Ùروشگاه اینترنتی برای خریدارن خواهد بود؛ اما نه به این دلیل Ú©Ù‡ باعث صرÙÙ‡ جویی در هزینه Ùˆ زمان Ù…ÛŒ گردد بلکه به این دلیل Ú©Ù‡ بر موارد زیر نیز تأثیر می‌گذارد:
خطر گریزی:
مغز انسان به طور طبیعی سعی می کند از هرگونه خطر یا عدم قطعیتی که در معرض آن قرار دارد، اجتناب کند.
خرید آنلاین یکی از این نمونه ریسک هاست؛ خریداران نمی‌توانند قبل از خرید Ù…Øصولات را لمس کرده یا امتØان کنند Ùˆ دقیقاً نمی‌دانند سÙارشات آن ها Ú†Ù‡ زمانی به دستشان خواهد رسید.
توزیع پستی Ùˆ یا به عبارتی Øمل Ùˆ نقل رایگان Ùˆ سریع به مشتریان Ú©Ù…Ú© می‌کند تا از Øس خطرپذیری دور بمانند، زیرا یک Ùروشگاه اینترنتی مسئولیت مالی هزینه‌های تØویل را بر عهده Ù…ÛŒ گیرد.
مشتریان باید بتوانند به تاریخ تØویل اعتماد کنند تا از رسیدن به موقع سÙارشات خود اطمینان Øاصل نمایند. گنجاندن این گزینه‌ها در تسویه Øساب برای مشتری بسیار مهم Ùˆ خوشایند است.
به این ترتیب Ùˆ با این اقدام، Ù…ÛŒÂتوان بر هزینه سبد خرید مشتری تأثیر مثبتی گذاشت.
انتخاب:
انتخاب برای مصر٠کنندگان جالب است.
مردم دوست دارند قدرت انتخاب داشته باشند، زیرا شانس برآورده نمودن نیاز آنÂها را اÙزایش می‌دهد.
اکثر مصرÙ‌کنندگان دوست ندارند به آنÂها Ú¯Ùته شود Ú©Ù‡ Ú†Ù‡ کاری باید انجام دهند، اما اگر به کسی انتخاب‌های زیادی هم داده شود، ممکن است این امر برای آنان قدری گیج کننده Ùˆ طاقت Ùرسا باشد.
بسیاری از خرده Ùروشان با انتخاب خودکار گزینه Øمل Ùˆ نقل رایگان، بر این مشکل غلبه می‌نمایند.
این بدان معناست Ú©Ù‡ مشتری ضمن داشتن اختیار برای انتخاب گزینه‌های مختلÙØŒ کمتر تØت تأثیر استرس انتخاب قرار می‌گیرد.
تجارت همه‌کانالی: Ùیزیکی، الکترونیکی Ùˆ هر آن چیزی Ú©Ù‡ در این بین وجود دارد
Ùروشگاه‌ها یا برندهایی Ú©Ù‡ هم به صورت الکترونیکی (آنلاین) Ùˆ هم به صورت Ùیزیکی (Ø¢Ùلاین) Ù…Øصولات خود را عرضه می‌کنند، طبیعتاً اگر راهکاری مناسب در زمینه مدیریت کانال های Ùروش خود به کار نبندند، این کانال ها اثر انÙعالی بر یکدیگر گذاشته Ùˆ طبیعتاً تراÙیک Ùروش هر کانال به دلیل اثر کانال دیگر، کاهش خواهد یاÙت.
در سال 2021ØŒ کاهش شکا٠بین Ø¢Ùلاین Ùˆ آنلاین برای خرده Ùروشان، موضوعی بسیار Øیاتی بوده است.
هر دو کانال باید به طور همزمان مورد استÙاده قرار گیرند تا بتوانند تا Øدامکان کارآمدی مورد نظر را کسب نموده Ùˆ نیز تجربه یک برند را ØÙظ کنند.
برای مصرÙ‌کنندگان کسب تجربه شخصی در تمام کانال‌های دیجیتال هنگام خرید ارزشمند است Ùˆ اهمیت یکسان بودن تجربه آنÂها در همه کانال‌ها مورد تاکید است.
تجارت Omni channel بر ارائه یک تجربه یکپارچه برای مشتری تمرکز دارد.
علاوه بر این، روند D2C در سال 2020 اÙزایش قابل توجهی داشته است.
تولیدکنندگان بیشتری مستقیماً به مصرÙ‌کنندگان وصل شده Ùˆ Ù…Øصولات خود را بی‌واسطه به مصرÙ‌کننده نهایی Ùروخته‌اند.
تجارت Omni channel نوآوری جدیدی در سال 2021 تلقی نمی‌شود، اما اهمیت آن در 12 ماه گذشته به طور قابل توجهی ثابت شده است.
هر Ú†Ù‡ کانالÂهای بیشتری برای دسترسی به مصر٠کنندگان وجود داشته باشد، مناسب‌تر است.
اما باید بتوان تاثیر کانال‌های آنلاین Ùˆ Ø¢Ùلاین بر یکدیگر را مدیریت نمود.
خوشبختانه، پلتÙرم‌هایی وجود دارند Ú©Ù‡ مدیریت تمام کانال‌های Ùروش را بعهده گرÙته Ùˆ آسان می‌کنند.
همچنین شرکت‌های 3PL نیز با پردازش یکپارچه سÙارش‌ها از پلتÙرم‌های مختلÙØŒ این Ùرآیند را تسهیل می‌نمایند.
پردازش Ù…Øصول، مدیریت انبار Ùˆ لجستیک در تجارت الکترونیک
در سال 2021ØŒ استÙاده بیشتری از تØویل خودکار، Øسگرهای هوشمند، ردیابی بلاک چین Ùˆ غیره انجام شده است.
این موارد با هد٠اÙزایش سرعت Ùˆ کارایی در Ùرآیند آماده سازی Ùˆ تØویل مرسولات صورت گرÙته است.
استÙاده از این Ùناوری ها، هزینه های عملیاتی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.
در 12 ماه گذشته، بازرگانانی Ú©Ù‡ به طور انØصاری به یک تامین‌کننده یا شریک پستی متکی بوده اند، به مراتب آسیب پذیری بیشتری نسبت به دیگر Ùروشندگان تجربه نموده اند.
بی تردید در سالیان آتی، Ùشار بیشتری از سمت مصر٠کنندگان صورت خواهد گرÙت.
این موارد در جهت ایجاد تنوع Ùˆ استÙاده از منابع، کانال‌های تØقق Ùˆ توسعه، بازارها Ùˆ مهم‌تر از همه، کانال‌های توزیع، اپراتورهای پستی Ùˆ شبکه های Øمل Ùˆ نقل Ùˆ لجستیک خواهد بود.
پایداری؛ مصر٠کنندگان انتظار انتخاب دارند
برای دومین سال متوالی، شاخص تØویل پایدار نشان می‌دهد.
تنها سهم اندکی از بازار خرده‌Ùروشی، توزیع Ùˆ تØویل سبز Ùˆ پایدار را ارائه می‌دهند.
از زمان شروع همه‌گیری کرونا، مصرÙ‌کنندگان بیشتری، خریدهای سازگار با Ù…Øیط‌زیست یا خریدهای اخلاقی‌تر داشته‌اند.
خدمات Øمل Ùˆ نقل دائماً به دنبال راه Øل‌های سبزتر برای کاهش یا جبران انتشار CO2 هستند.
از ساده‌ترین تغییراتی Ú©Ù‡ یک تجارت الکترونیک می‌تواند ایجاد کند، ارائه گزینه‌های تØویل سبز Ùˆ پایدار برای مشتریان خود است.
استÙاده از مواد قابل بازیاÙت در بسته‌بندی یا کاهش مقدار هوا در هر بسته، می‌تواند در هزینه های Ùروشگاه اینترنتی صرÙه‌جویی ایجاد نماید.
این امر باعث خوشØالی مشتریان نیز خواهد شد.
بازارچه های آنلاین (Online Marketplace)، آیا آمادگی دارید؟
بازارها دیگر صرÙاً مختص بازیگران Ú©ÙˆÚ†Ú© تجارت الکترونیک نیستند.
امروزه بازارهای تجارت الکترونیک بزرگتر از همیشه هستند Ùˆ پیشرÙت‌های اخیر تاثیرات شگرÙÛŒ را برای Ùروشگاه‌های اینترنتی ایجاد کرده است.
تØقیقات نشان داده Ú©Ù‡ در سال 2021ØŒ Øضور در یک (یا چند) بازار تجارت الکترونیک منطقی است.
Øدود 50 درصد از Ú©Ù„ خریدهای تجارت الکترونیک در سال گذشته در بازارهای آنلاین (Marketplace ها) انجام شده است.
خرده Ùروشان اینترنتی نباید از بازارچه های الکترونیکی غاÙÙ„ بمانند.
نتیجه گیری: انعطا٠پذیر باشید!
واقعیت قطعی این است Ú©Ù‡ دنیا با سرعت بسیار زیادی در جریان تغییرات قرار گرÙته است.
در Øال Øاضر هیچ چیزی قطعی نیست، بنابراین تنظیم Ùˆ سازگاری با تغییرات، برای کسب Ùˆ کارها Øیاتی است.
شبکه های توزیع، نقش کلیدی در توسعه تجارت الکترونیک دارند.
تمرکز روی یک نوع تØویل یا اتکا صر٠به یک ارائه دهنده خدمات پستی برای کسب Ùˆ کارهای الکترونیکی، Ù…ÛŒ تواند شما را با مشکلات جدی مواجه نماید.
بر این اساس انتخاب راه ØÙ„Âهای متنوع Ùˆ انعطاÙ‌پذیر پستی برای ارسال Ùˆ توزیع مرسولات Ùˆ استÙاده از خدمات پستی اپراتورهای مختل٠پستی، راه ØÙ„ پیشنهادی پلتÙرم پستکس را جدی بگیرید.
به شما این امکان را می‌دهد که با انتخاب سرویس های متنوع پستی در قبول و توزیع مرسولات، ضمن جلب رضایت مشتریانتان، در هنگام بروز چالش‌های مختل٠عملیاتی و اجرایی با سرعت بیشتری گوی سبقت را از رقبای خود بربایید.
برای آشنایی بیشتر با پست بار Ùˆ پستکس: تکنولوژی های جدید در مرØله توزیع مرسولات پستی (Last Mile Delivery)
اطلاعات Ù…Ùیدی بود ممنون از شما Ùˆ پستکس
تو هر زمینه ای Ùˆ شغلی انعطا٠پذیری Ùˆ به روز بودن باعث پیشرÙت میشه
بسیار عالی Ùˆ Ù…Ùید ممنون از شما
Ù…Ùید بود ممنون
شبکه های توزیع، نقش کلیدی در توسعه تجارت الکترونیک دارند مانند پستبار
بسیار عالی