5 روند اصلی برای توزیع مرسولات تجارت الکترونیک، در سال 2021

توزیع مرسولات تجارت الکترونیک

5 روند اصلی برای توزیع مرسولات تجارت الکترونیک، در سال 2021!

با رونق تجارت الکترونیک و بسته شدن فروشگاه‌های فیزیکی در پاندمی کرونا، روندهای اصلی ارسال پستی و تحویل مرسولات تجارت الکترونیک دستخوش تغییرات بسیاری شده است.

انعطاف‌پذیری و سازگاری با تغییرات برای هر کسب‌وکاری، امری حیاتی است.

چرا که تکیه بر یک راه حل یا یک شریک واحد، می­تواند کسب‌وکارها را با مشکلات عدیده ای مواجه نماید.

خدمات پستی بخش حیاتی از کانال تجارت الکترونیکی است.

فعالین این حوزه می بایست هنگام توسعه استراتژی تحویل مرسولات، مسایل مختلفی را مد نظر قرار دهند.

نکات و موضوعاتی که در ادامه تشریح می­شود ماحصل مطالعات و تحقیقاتی است که در سال 2021 در حوزه تحویل مرسولات تجارت الکترونیک صورت گرفته است.

این تحقیق 5 روند اصلی ارسال و تحویل مرسولات پستی را مدنظر قرار داده است که عبارتند از:

1- انعطاف پذیری تحویل (Delivery Flexibility)

2- تجارت چند کاناله (Omnichannel Commerce)

3- پردازش و لجستیک (Fulfilment & Logistics)

4- تحویل سبز و پایدار (Sustainable Delivery)

5- بازارچه­ های برخط (Online Marketplaces)

مطالعه و توجه به موضوعات مطرح شده، این امکان را ایجاد می‌نماید که بنگاه­های تجارت الکترونیک در هنگام بروز چالش‌ها و شرایط نامتعادل در بازار رقابتی، کسب‌وکار خود را به سرعت با شرایط جدید تطبیق داده و قدرت رقابتی بیشتری کسب نمایند.

در ادامه این 5 روند به اختصار تشریح می­شوند:

آینده ای برای تحویل کالا در آخرین مرحله زنجیره تامین (Last Mile Delivery)

انعطاف پذیری در انتخاب مجموعه­ای از گزینه ­های حمل­ و ­نقل و تحویل مرسولات تجارت الکترونیک،

برای مدت  زمانی طولانی، شاخص طلایی در فرآیند تحویل، توزیع سریع و رایگان مرسولات بود. فعالین حوزه تجارت الکترونیک می بایست خیلی شفاف، موضوع تحویل رایگان را به مشتریان خود اعلام می‌کردند (البته در صورتی که این سرویس را داشتند)، همچنین در صورتی که تحویل روز بعد (next day delivery) را ارائه نمی‌دادند، می بایست بازه زمانی مورد انتظار تحویل را مشخص می‌کردند.

همه ­گیری جهانی کرونا و اجرای یک دوره قرنطینه در کشورهای مختلف جهان، این تصور و انتظار را تا حد زیادی تغییر داد؛ بطوری که انعطاف ­پذیری شاید برای اولین بار در خدمات پستی از قیمت­ گذاری خدمات و سرویس های پستی مهم­تر گردید. مصرف‌ کنندگان انتظار دارند در مورد مکان و زمان دریافت سفارش قدرت انتخاب داشته باشند.

بسیاری از مصرف‌کنندگان تمایل دارند بابت دریافت سریع مرسولات خود هزینه‌ های بیشتری پرداخت نموده و یا اگر مرسوله خود را در زمان دیرتری دریافت می‌نمایند، انتظار دارند از طریق پایدارترین سیستم‌ های حمل­ و نقل، سفارشات آن­ها تحویل داده شود.

منظور از پایداری در سیستم های حمل و نقل چیست؟

بدین معناست که شرکت های پستی، تعهدات زمانی و SLA سرویس را بدون هیچگونه کم و کاستی تضمین نمایند.

آیا تحویل  یک روزه (Same-day Delivery) همچنان مورد اقبال مشتریان است؟

در سال‌های قبل، تحویل در همان روز به عنوان روندی رو به رشد در تحویل مرسولات تجارت الکترونیک در صنعت پست و لجستیک خرده فروشی در نظر گرفته می‌شد، اما اهمیت پایداری در تجارت الکترونیک باعث شده که حمل و نقل سریع و آسان از محل فروشگاه تا نشانی مشتری، بار دیگر مورد توجه قرار گیرد.

“سرعت” و “پایداری” دو مقوله مهم هستند که در تجارت الکترونیک مکمل یکدیگر می‌باشند.

مصرف‌کنندگان راحتی می‌خواهند، اما در صورت لزوم ترجیح می‌دهند بسته خود را در بازه زمانی طولانی تر دریافت کنند که نشان دهنده افزایش آگاهی مصرف کنندگان پیرامون پایداری است.

هنوز ارسال “سریع و رایگان” کلید اصلی موفقیت در تجارت الکترونیک محسوب می گردد.

ارسال رایگان و سریع،  انگیزه مهمی برای خرید از یک فروشگاه اینترنتی برای خریدارن خواهد بود؛ اما نه به این دلیل که باعث صرفه جویی در هزینه و زمان می گردد بلکه به این دلیل که بر موارد زیر نیز تأثیر می‌گذارد:

خطر گریزی:

مغز انسان به طور طبیعی سعی می کند از هرگونه خطر یا عدم قطعیتی که در معرض آن قرار دارد، اجتناب کند.

خرید آنلاین یکی از این نمونه ریسک هاست؛ خریداران نمی‌توانند قبل از خرید محصولات را لمس کرده یا امتحان کنند و دقیقاً نمی‌دانند سفارشات آن ها چه زمانی به دستشان خواهد رسید.

توزیع پستی و یا به عبارتی حمل و نقل رایگان و سریع به مشتریان کمک می‌کند تا از حس خطرپذیری دور بمانند، زیرا یک فروشگاه اینترنتی مسئولیت مالی هزینه‌های تحویل را بر عهده می گیرد.

مشتریان باید بتوانند به تاریخ تحویل اعتماد کنند تا از رسیدن به موقع سفارشات خود اطمینان حاصل نمایند. گنجاندن این گزینه‌ها در تسویه حساب برای مشتری بسیار مهم و خوشایند است.

به این ترتیب و با این اقدام، می­توان بر هزینه سبد خرید مشتری تأثیر مثبتی گذاشت.

انتخاب:

انتخاب برای مصرف کنندگان جالب است.

مردم دوست دارند قدرت انتخاب داشته باشند، زیرا شانس برآورده نمودن نیاز آن­ها را افزایش می‌دهد.

اکثر مصرف‌کنندگان دوست ندارند به آن­ها گفته شود که چه کاری باید انجام دهند، اما اگر به کسی انتخاب‌های زیادی هم داده شود، ممکن است این امر برای آنان قدری گیج کننده و طاقت فرسا باشد.

بسیاری از خرده فروشان با انتخاب خودکار گزینه حمل و نقل رایگان، بر این مشکل غلبه می‌نمایند.

این بدان معناست که مشتری ضمن داشتن اختیار برای انتخاب گزینه‌های مختلف، کمتر تحت تأثیر استرس انتخاب قرار می‌گیرد.

 تجارت همه‌کانالی: فیزیکی، الکترونیکی و هر آن چیزی که در این بین وجود دارد

فروشگاه‌ها یا برندهایی که هم به صورت الکترونیکی (آنلاین) و هم به صورت فیزیکی (آفلاین) محصولات خود را عرضه می‌کنند، طبیعتاً اگر راهکاری مناسب در زمینه مدیریت کانال های فروش خود به کار نبندند، این کانال ها اثر انفعالی بر یکدیگر گذاشته و طبیعتاً ترافیک فروش هر کانال به دلیل اثر کانال دیگر، کاهش خواهد یافت.

در سال 2021، کاهش شکاف بین آفلاین و آنلاین برای خرده فروشان، موضوعی بسیار حیاتی بوده است.

هر دو کانال باید به طور همزمان مورد استفاده قرار گیرند تا بتوانند تا حدامکان کارآمدی مورد نظر  را کسب نموده و نیز تجربه یک برند را حفظ کنند.

برای مصرف‌کنندگان کسب تجربه شخصی در تمام کانال‌های دیجیتال هنگام خرید ارزشمند است و اهمیت یکسان بودن تجربه آن­ها در همه کانال‌ها مورد تاکید است.

تجارت Omni channel بر ارائه یک تجربه یکپارچه برای مشتری تمرکز دارد.

علاوه بر این، روند D2C در سال 2020 افزایش قابل توجهی داشته است.

تولیدکنندگان بیشتری مستقیماً به مصرف‌کنندگان وصل شده و محصولات خود را بی‌واسطه به مصرف‌کننده نهایی فروخته‌اند.

تجارت Omni channel نوآوری جدیدی در سال 2021 تلقی نمی‌شود، اما اهمیت آن در 12 ماه گذشته به طور قابل توجهی ثابت شده است.

هر چه کانال­های بیشتری برای دسترسی به مصرف کنندگان وجود داشته باشد، مناسب‌تر است.

اما باید بتوان تاثیر کانال‌های آنلاین و آفلاین بر یکدیگر را مدیریت نمود.

خوشبختانه، پلتفرم‌هایی وجود دارند که مدیریت تمام کانال‌های فروش را بعهده گرفته و آسان می‌کنند.

همچنین شرکت‌های 3PL نیز با پردازش یکپارچه سفارش‌ها از پلتفرم‌های مختلف، این فرآیند را تسهیل می‌نمایند.

پردازش محصول، مدیریت انبار و لجستیک در تجارت الکترونیک

در سال 2021، استفاده بیشتری از تحویل خودکار، حسگرهای هوشمند، ردیابی بلاک چین و غیره انجام شده است.

این موارد با هدف افزایش سرعت و کارایی در فرآیند آماده سازی و تحویل مرسولات صورت گرفته است.

استفاده از این فناوری ها، هزینه های عملیاتی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

در 12 ماه گذشته، بازرگانانی که به طور انحصاری به یک تامین‌کننده یا شریک پستی متکی  بوده اند، به مراتب آسیب پذیری بیشتری نسبت به دیگر فروشندگان تجربه نموده اند.

بی تردید در سالیان آتی، فشار بیشتری از سمت مصرف کنندگان صورت خواهد گرفت.

این موارد در جهت ایجاد تنوع و استفاده از منابع، کانال‌های تحقق و توسعه، بازارها و مهم‌تر از همه، کانال‌های توزیع، اپراتورهای پستی و شبکه های حمل و نقل و لجستیک خواهد بود.

پایداری؛ مصرف کنندگان انتظار انتخاب دارند

برای دومین سال متوالی، شاخص تحویل پایدار نشان می‌دهد.

تنها سهم اندکی از بازار خرده‌فروشی، توزیع و تحویل سبز و پایدار را ارائه می‌دهند.

از زمان شروع همه‌گیری کرونا، مصرف‌کنندگان بیشتری، خریدهای سازگار با محیط‌زیست یا خریدهای اخلاقی‌تر داشته‌اند.

خدمات حمل و نقل دائماً به دنبال راه حل‌های سبزتر برای کاهش یا جبران انتشار CO2 هستند.

از ساده‌ترین تغییراتی که یک تجارت الکترونیک می‌تواند ایجاد کند، ارائه گزینه‌های تحویل سبز و پایدار برای مشتریان خود است.

استفاده از مواد قابل بازیافت در بسته‌بندی یا کاهش مقدار هوا در هر بسته، می‌تواند در هزینه های فروشگاه اینترنتی صرفه‌جویی ایجاد نماید.

این امر باعث خوشحالی مشتریان نیز خواهد شد.

بازارچه های آنلاین (Online Marketplace)، آیا آمادگی دارید؟

بازارها دیگر صرفاً مختص بازیگران کوچک تجارت الکترونیک نیستند.

امروزه بازارهای تجارت الکترونیک بزرگتر از همیشه هستند و پیشرفت‌های اخیر تاثیرات شگرفی را برای فروشگاه‌های اینترنتی ایجاد کرده است.

تحقیقات نشان داده که در سال 2021، حضور در یک (یا چند) بازار تجارت الکترونیک منطقی است.

حدود 50 درصد از کل خریدهای تجارت الکترونیک در سال گذشته در بازارهای آنلاین (Marketplace ها) انجام شده است.

خرده فروشان اینترنتی نباید از بازارچه های الکترونیکی غافل بمانند.

نتیجه گیری: انعطاف پذیر باشید!

واقعیت قطعی این است که دنیا با سرعت بسیار زیادی در جریان تغییرات قرار گرفته است.

در حال حاضر هیچ چیزی قطعی نیست، بنابراین تنظیم و سازگاری با تغییرات، برای کسب و کارها حیاتی است.

شبکه های توزیع، نقش کلیدی در توسعه تجارت الکترونیک دارند.

تمرکز روی یک نوع تحویل یا اتکا صرف به یک ارائه دهنده خدمات پستی برای کسب و کارهای الکترونیکی، می تواند شما را با مشکلات جدی مواجه نماید.

بر این اساس انتخاب راه­ حل­های متنوع و انعطاف‌پذیر پستی برای ارسال و توزیع مرسولات و استفاده از خدمات پستی اپراتورهای مختلف پستی، راه حل پیشنهادی پلتفرم پستکس را جدی بگیرید.

به شما این امکان را می‌دهد که با انتخاب سرویس های متنوع پستی در قبول و توزیع مرسولات، ضمن جلب رضایت مشتریانتان، در هنگام بروز چالش‌های مختلف عملیاتی و اجرایی با سرعت بیشتری گوی سبقت را از رقبای خود بربایید.

برای آشنایی بیشتر با پست بار و پستکس: تکنولوژی های جدید در مرحله توزیع مرسولات پستی (Last Mile Delivery)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *