اولین مایل تحویل (First Mile Delivery)
اولین مایل تحویلی در فرایندهای پستی، متناسب با نوع کاربری و اهداف شخص یا صنعت بهره گیرنده از خدمات پستی است.
به همین دلیل بسته به نوع صنعت و دیدگاه متخصصان آن حوزه، تعریف آن متفاوت است.
یک کارخانه ارسال محصولات اولیه خود را به انبار یا محل توزیع را، اولین مایل تحویلی محسوب می کند.
یک کسب و کار کوچک انتقال محصولات خود را تا محل توزیع و فروش به عنوان فرست مایل حساب می کند.
و خیلی از موارد مشابه دیگر در رابطه با این مسئله می توان شرح داد.
اولین مایل تحویلی به زبان ساده!
اولین مایل تحویلی عبارت است از اولین مرحله ی ارسال و مسافرت محموله پستی در فرایند زنجیره تامین هر شرکت!
به همین سادگی!
در دل این تعریف ساده و کاری که پیش پا افتاده به نظر می رسد، مسائل مهم دیگری وجود دارد.
چرا که دریایی از هماهنگی ها و مدیریت های اصولی لازمه این کار می باشد.
برای کسب و کار کوچک و به اصطلاح خرده فروش ها، مایل تحویل با یک مرحله میانی آغاز می شود.
مرحله میانی چیست؟
به این معنا می باشد که کالاها و اجناس از مراکز توزیع به محل فروشگاه انتقال داده می شوند.
بسیاری از مدیران کسب و کارهای کوچک برای صرفه جویی در هزینه ها ترفندی به کار می برند.
به این صورت که، مرحله مایل میانی را فاکتور بگیرند.
به این معنی که اجناس و محصولات خود را مستقیما به محل فروش خود منتقل کنند.
در این متد مدیریتی انبارها و مراکز توزیع کلی، از زنجیره تامین حذف خواهند شد.
اولین مایل تحویلی و تجارت الکترونیک
در بیشتر مواقع اولین مایل تحویلی توصیفی از چه فرایندی آغاز می شود؟
دریافت کالا از یک کسب و کار از طریق پیک و ارسال آن به مشتری، اولین مایل تحویلی می باشد.
برای مثال انتقال یک بسته که از فروشگاه لباس اینترنتی به مشتری فرخته شده است تا یک اپراتور پستی، اولین مایل در نظر گرفته می شود.
حال شاید اصطلاح اولین مایل تحویل به گوش شما ناآشنا باشد.
فرقی نمی کند شما فروشنده یک فروشگاه بزرگ باشید یا کوچک! یا بخواهید یک مرسوله را برای دوستتان ارسال کنید!
در هر صورت زمانی که اولین مرحله پستی را انجام دهید، اولین فرست مایل اتفاق افتاده است.
اما در صنعت پست، شما فرست مایل را با نام جمع آوری مرسولات می شناسید.
پس می توان نتیجه گرفت که فرستنده مرسوله می تواند افراد و اشخاص مختلفی باشند؛
اعم از شخص حقیقی، فروشنده یا شرکت تولیدی یا خود متصدیان اپراتور پستی و اشخاص ثالث.
نقش پستکس در فرست مایل
همانطور که در بالا توضیح دادیم فرست مایل دلیوری، شروع لجستیک است.
در این فرایند مرسوله پستی از طرف فرستنده یه شرکت حمل و نقلی ارسال می شود.
شرکت پستکس همان شرکت واسط حمل و نقل است.
پستکس وظیفه ارسال و دریافت بسته ها و مرسولات را به عهده دارد.
اما در مرحله نخست که مسئولین و نمایندگان پست برای دریافت بسته ها اقدام می کنند.
در این مرحله پستکس به عنوان گیرنده انجام وظیفه می کند.
بعد از مرحله نخست و زمانی که پردازش های لازم روی هر بسته و مرسوله انجام شد، لست مایل اتفاق می افتد.
این موضوع را در مقاله های آتی به صورت کامل به معرفی و نحوه عملکرد آن خواهیم پرداخت.
فرست مایل چگونه انجام می شود؟
حال با تعریف فرست مایل به صورت کلی آشنا شدید.
شاید برایتان این سوال ایجاد شود که فرست مایل در واقعیت چگونه انجام می شود؟!
این موضوع را با یک مثال برای شما معرفی خواهیم کرد.
تصور کنید شما در بازار تهران یک تولیدی لباس دارید.
مشتری به طرق مختلف و غیرحضوری با شما ارتباط می گیرد.
همچنین تعدادی از محصولات تولیدی شما را سفارش می دهد.
شما باید سفارش های او را آماده کرده و در کوتاه ترین زمان ممکن برایش ارسال کنید.
آیا می توانید خودتان تمام سفارش ها را به باجه پستی ببرید؟
اگر تعدادشان کم باشد و در خوش بینانه ترین حالت باجه پستی به محل کار شما نزدیک باشد و از همه مهمتر وقت داشته باشید؛
پاسخ شما بله است و می توانید این کار را انجام دهید.
اما اگر تعداد سفارش های مشتری زیاد باشد و فرصت سر خاراندان هم نداشته باشید؛
می توانید تمام سفارش ها و بسته های سنگین را در ترافیک شلوغ تهران به باجه پستی ببرید؟
در اینجا نیاز به یک پیش فرستنده یا همان رابط پستی نیاز است.
این رابط می تواند با موتور سیکلت، وانت یا کامیون و هر آنچه که برای ارسال سفارش های مشتری شما نیاز است این کار را انجام دهد.
می توانید به افراد معمولی و ناشناس مبلغی در ماه دهید تا تمام این کارها را برای شما انجام دهند.
اما بحث اعتماد در اینجا پررنگ جلوه می شود.
چگونه می خواهید به آن فرد اعتماد کنید که محصول تان را صحیح و سالم به باجه پستی تحویل دهد!
در اینجا باید کمی درباره اولین سامانه جامع خدمات حمل و نقل کشور یعنی پستکس برایتان بگوییم.
پستکس با بهره گیری از انواع خدماتی که دارد اعم از پست داخلی، خارجی، درب به درب و… می تواند نقش واسط پستی که وظیفه جمع آوری مرسولات در فرست مایل را داشت ایفا کند.
قیمت استفاده از خدمات پستکس بسیار مقرون به صرفه است.
با پشتیبانی قوی مجموعه پستکس شما و سایر افرادی که قصد دارید از امکانات و خدمات پستکس استفاده کنید، می توانید 24 ساعته با پشتیبانان در ارتباط باشید.
ما در بالا یک کسب و کار تولیدی را مثال زدیم اما واقعیت این است تفاوتی در نوع کسب و کار وجود ندارد.
اگر شما در زندگی کاری و حتی زندگی روزمره خود به خدمات پستی نیاز داشته باشید می توانید روی پستکس حساب کنید.
بد نیست بدانید که در سامانه پستکس صاحبان مشاغل و صنایع قادر خواهند بود با استفاده از همکاری فعالین پستی اعم از سرویس های متنوع اپراتور اول پست، سرویس چاپار، اسنپ باکس، DPE، DTS، TPG، تعارف، از سرویس متنوع پست شهری و بین شهری در داخل کشور و پست خارجی با استفاده از سرویس شرکتDPE و TPG و در بخش حمل و نقل سنگین سرویس سامانه اوبار و با امکان مقایسه قیمت،سرعت و کیفیت استفاده نمایند.
چه چیز بهتر از این ؟!
امیدواریم با کمک این مطلب به شما در فرایند آسان، سریع و مقرون به صرفه مرسولات پستی تان کمک کرده باشیم.
برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت پستکس مراجعه نمایید.