پستی باکس فراتر از یک سیستم لاکر در مرکز شهر هلسینکی، یک نقطۀ اتصال فیزیکی میان فعالان تجارت الکترونیکی با مصرفکنندگان است. این فضای فیزیکی، درواقع، آزمایشگاهی است برای آزمایش ایدههای جدید در زمینۀ تجارت الکترونیکی.
پستی باکس، یک نوزایی است
«پستی گروپ» (Posti Group) اصلیترین اپراتور پست فنلاند ، قرنهاست که بخشی از زندگی روزمره مردم فنلاند است. اما در روزگاری که فناوری در حال تغییر همۀ جنبههای عمدۀ زندگی ماست، این همراهی بدون نوآوریهای تازه، ادامه دادنی نیست.
تأثیر توسعۀ ارتباطات الکترونیکی بر بستر اینترنت از یک سو با کاهش حجم نامه و از سوی دیگر با افزایش تقاضا برای ارسال و تحویل خریدهای آنلاین، بیش از پیش میدان رقابت در صنعت پست را تنگ و بازیگران آن را بیشتر کرده است.
مدیران پستی گروپ این نکته را به خوبی درک کردهاند که حضور تقریباً انحصاری 400 ساله در بازار خدمات پستی فنلاند به این معنا نیست که میتوانند در آینده نیز انتخاب یگانۀ مصرفکنندگان فنلاندی باشند. آنها به این نکته واقفاند که در عصر ارتباطات جهانی، استانداردهای رقابتی نیز به صورت جهانی تعیین میشوند و پستی اگر میخواهد در زندگی مردم فنلاند باقی بماند، ناچار است خود را با استانداردهای رقبایی همچون آمازون هماهنگ کند.
پستی باکس، چه میکند؟
در نگاه اول، پستی باکس یک مرکز بزرگ از لاکرها و اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم، بزرگترین مرکز از نوع خودش در جهان است.
پستی باکس در واقع، پاسخ شرکت پستی به تحولات صنعت پست و پست لجستیک و تلاشی است برای پاسخگویی به نیازهای امروز و آیندۀ مردم و کارآفرینان فنلاندی.
باکس، سکوی توسعۀ هستۀ مرکزی کسب و کار شرکت پستی برای سازگار شدن با تحولات دنیای مدرن است.
پستی باکس فراتر از یک سیستم لاکر در مرکز شهر هلسینکی، یک نقطۀ اتصال فیزیکی میان فعالان تجارت الکترونیکی با مصرفکنندگان است. این فضای فیزیکی، در واقع، آزمایشگاهی است برای آزمایش ایدههای جدید در زمینۀ تجارت الکترونیکی با حداقل هزینه و حداکثر کارایی؛ پیش از آن که در بازاری بزرگتر به وسعت فنلاند یا حتی در مقیاس جهانی به اجرا درآیند.
پستی باکس، شکل جدیدی از اتصال به دنیای تجارت الکترونیکی است
یکی از جنبههای جذاب پستی باکس این است که مرز روشنی میان مشتری و فعال تجارت الکترونیکی ترسیم نمیکند. لاکرهای پستی باکس، سکویی برای ارسال و دریافت بستههای پستی هستند و شما میتوانید همزمان با دریافت بستههای درخواستی خود از طریق این پلتفرم، ارسال سفارشهای مشتریان خود را نیز از طریق همین هابلاکرهای پستی انجام دهید.
پستی باکس همچنین وظیفه خود را در جایگاهی فراتر از یک نقطۀ اتصال نظام دریافت و ارسال تعریف میکند و به سایر بخشهای زنجیرۀ پست لجستیک از جمله حوزۀ بستهبندی نیز وارد میشود.
برای مثال، شما میتوانید مواد مورد استفاده در بستهبندی بستههای دریافتی خود را برای بازیافت یا استفادۀ سایر کاربران باکس در اختیار پستی باکس قرار دهید.
برای فعالان صنعت خردهفروشی، پستی باکس فراتر از هابلاکرها، فرصتی برای اجرای کمپینهای تبلیغات محیطی و ارتباط حضوری با مشتری در قالب برگزاری فروشهای فوقالعاده، دورهای یا فصلی است. برای شرکت پستی نیز باکس یک آزمایشگاه برای بررسی رفتار مصرفکنندگان به شمار میرود.
در جوامعی که ضریب نفوذ تجارت الکترونیکی پایین و محدود است، الگوهایی مانند پستی باکس میتوانند مسیری هموار برای انتقال مصرفکنندگان از الگوی خرید فیزیکی به خرید مبتنی بر تجارت الکترونیکی باشند.
پستی باکس، یک میانبر
همچنین الگویی مانند پستی باکس، فعالیتهای حوزۀ گام آخر تحویل را در عمل حذف میکند؛ و اگر با یک مکانیابی هوشمندانه دسترسی مناسبی به شبکۀ حمل و نقل عمومی شهری داشته باشد، میتواند بار لجستیکی گام آخر تحویل را به شبکۀ حمل و نقل عمومی شهری منتقل کند؛ راه حلهایی مانند پستی باکس برای توسعه دادن تجارت الکترونیکی در بافتهای روستایی که هزینههای گام آخر تحویل در آنها سنگین است نیز یک اهرم و ابزار خوب محسوب میشوند.
فلسفه وجودی
فلسفۀ بنیادین پستی باکس، این است که صرفنظر از این که خردهفروشی از کانالهای سنتی یا از طریق ابزارهای الکترونیکی مدرن انجام شود، فعالان صنعت خردهفروشی به ارتباط با مشتری و درک نیازها و رفتار او نیاز دارند و باکس فضایی برای فراهم آوردن برقراری این ارتباط و ایجاد این شناخت است.