اینترنت اشیاء و بانکداری
امروزه، تمام چیزها به یکدیگر مرتبط هستند. چه به صورت بی سیم چه سیمی. گذر زمان، تغییر در مدلهای کاری
عادی، را به وجود آورده است. گسترش بهره برداری از گجت ها و وب توسط مشتریان، گسترش اطلاعات را ملزم کرده است. زندگی را تغییر داده و روش انجام کسب و کارها را متحول میکند. این مقاله استفاده
و اهمیت استفاده از اینترنت اشیاء وبانکداری در بخش های مالی را ارائه می دهد.
لازم است تا بانکها، اطلاعات را به داده های سودمند تبدیل و بنابراین سهم بازاری خود را افزایش داده و خدمات بهتری برای مشتریان فراهم کنند.
اینترنت اشیا زندگی بشر را متحول نموده و سبب افزایش امنیت، افزایش سرعت و همچنین آسان تر شدن فرایند
انجام کار ها میشود. یکی از کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت بانکداری می باشد، بنابراین ما در این مقاله به
بررسی کاربرد اینترنت اشیا در بانکداری می پردازیم.
بانکداری به کمک اینترنت اشیاء
امروزه مشتریان (مشتریان جدید) برای انتخاب کردن بیش از اندازه آگاه، سختگیر و وسواسی هستند. آنها انتظار
دارند در شرایط خاص خود بتوانند درباره کی، کجا و چگونگی درخواستهای خود بصورت سفارشی تصمیم گیری
کنند. در پاسخ به این موارد، بانکها در حال جستجو برای ارایه روشهایی میباشند که با استفاده از آن بتوان
اطلاعات را در جهت فهم بهتر مشتریان تغییر شکل داد. بانکها از این دانش برای ارایه به مشتریان برجسته خود
استفاده میکنند. همزمان انقلاب شناخته شده ای از اطلاعات جدید مانند اینترنت اشیاء اتفاق میافتد.
در پی این انقلاب بینظیر فرصت های بسیاری برای شرکت های خدمات مالی در راستای آگاهی، مشاوره، طراحی و بهره برداری برای محصولات و خدمات نزدیک به زمان واقعی به وجود آمد. بانک ها با بهره گیری از قدرت اینترنت اشیاء،
قادر خواهند بود نقش خود را در زندگی مشتریان و بوجود آوردن چیزهای جدید و هیجان انگیز تغییر بدهند . با
راه اندازی اینترنت، برقراری انواع ارتباطات و ارائه و دریافت خدمات متنوع بر بستر آن برای اشخاص و شرکت ها
امکانپذیر شد.
امروزه سرویس های ارتباطی و مبتنی بر داده متنوعی بر روی این بستر راه اندازی شده و این روند
همچنان نیز ادامه دارد. کاربران به کمک دستگاه های دیجیتالی نظیر گوشی های هوشمند، تبلت و لپتاپ
خود علاوه بر تعامل با اپلیکیشن ها و کاربران دیگر، حجم داده زیادی را تولید میکنند. چند سالی است مفهوم و
روندی تحت عنوان اینترنت اشیاء معرفی شده است که در آن اکوسیستمی از اشیای متصل به هم در بستر اینترنت
ایجاد شده و ارتباطات بین آنها نیازمند کمترین دخالت و وابستگی به کاربر انسانی است.
درواقع، بر خلاف اینترنت، نقش آفرینان مستقیم در اینترنت اشیا، کاربران نبوده و علاوه بر آن، محدود به دستگاه های دیجیتالی هوشمند فعلی نیست. در اینترنت اشیا، همه دستگاه های فیزیکی متصل در بستر اینترنت که به نوعی همانند کاربر انسانی وارد فضای مجازی شده اند، داده ها و اطلاعات لازم مربوط به عملکرد خود را در اینترنت منتشر و یا دریافت میکنند.
توانمند سازی بانک ها و استفاده از خدمات نوظهور
توانمندسازی بانک ها برای ارائه و همچنین استفاده از خدمات نوظهور نظیر خدمات مبتنی بر بایومتریک، از دیگر
فرصت هایی است که مبتنی بر توسعه اینترنت اشیا، نصیب بانک ها میشود. برای مثال، با اتصال سنسورهای
بایومتریک در مبادی ورودی شعب یا کیوسک های خدمات مالی، به صورت آنی امکان احراز هویت مشتریان
ممکن میشود. توسعه چنین خدماتی، تجربه بهتری برای مشتری و متعاقب آن، حفظ و پیشگیری از ریزش مشتری
را برای بانک به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این، بانک ها میتوانند با استفاده از داده های به دست آمده از
کیوسک های خدمات مالی، خودپردازها و خود دریافت ها، میتوانند مدیریت بهتری روی منابع و عملیات بانکی
داشته باشند. استفاده از داده های مکانی و دسته بندی مشتریانی که از این کیوسک ها استفاده میکنند برای جانمایی
بهینه آنها در سطح شهر، مثال سادهای در این خصوص است.