انرژی های تجدید پذیر و آینده آن در صنعت پست لجستیک

1 162

ایجاد زیرساخت های مشترک در صنعت لجستیک و یا یکپارچه‌سازی آن در زمینه انرژی‌های پاک، برای مرحله آخر تحویل و نیز انبارداری و سفارش گردانی، می‌تواند از نخستین اقدامات متصدیان این امر در راستای رشد و بلوغ فناوری در حوزه انرژی های تجدید پذیر باشد.

انرژی های تجدید پذیر

ضرورت لجستیک سبز

دو دلیل عمده اشتیاق صاحبان پست لجستیک برای استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر، فشار افکار جمعی دوستداران محیط زیست و حرکت اقتصاد انرژی به سوی این منابع است.

شاید فناوری در حوزه انرژی های پاک آنقدری پیشرفت نداشته است که بتواند حاشیه سودی منطقی برای صاحبان پست لجستیک داشته باشد. لیکن فشار سیاست های حمایتی دولت ها در این حوزه و نیز تلاش دوستداران طبیعت در جهت فرهنگ‌سازی و پیشرفت در این مسیر باعث شده است که این صنعت، خود را موظف به تبعیت از الگوهای لجستیک سبز کرده و در جهت تغییر زیرساخت های خود به استفاده از انرژی های پاک اقدام کند.

رشد و توسعه تجارت الکترونیک نیز از سوی دیگر به مثابه نیرویی پیشران برای پست لجستیک، دلیلی دیگرا برای تصور آینده‌ای نویدبخش در حوزه انرژی های پاک است. چیزی که فعالان و بازارهای مالی را به ‌سوی تخصیص اعتبار هر چه بیشتر برای نوسازی زیرساخت‌های انرژی مورد نیاز صنعت لجستیک می‌کشاند.

بیشتر بخوانید:

لجستیک سبز

دلایل استفاده از انرژی های تجدید پذیر

دلایل برای عزم صنعت لجستیک در جهت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و تطابق با استانداردهای «پایداری» در دو محور قابل بررسی است:

  1. تمایل مصرف کنندگان به همکاری با شرکت های متعهد به استفاده از انرژی های پاک و سازگار با محیط زیست به خصوص در کشورهای ثرومتمند.

2. سیاست های سختگیرانه دولت‌ها برای استفاده از سوخت های فسیلی و اعمال سیاست های تشویقی برای استفاده از انرژی های پاک در مقابل آن.

این دو دلیل در سالهای اخیر باعث حرکت هرچه سریعتر صنعت لجستیک و به طور خاص پست لجستیک به سوی «الکتریکی شدن» شده است.

بزرگراه‌های سبز

بزرگراه سبز یکی از رویاهای دوستداران طبیعت است. بزرگراهی که وسایل نقلیه سبک و سنگین با استفاده از خطوط مستقیم ولتاژ بالا و افزایش کارایی مبدل‌های الکتریکی و امکان انتقال انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی در آن بدون استفاده از سوخت های فسیلی تردد می‌کنند.

در حال حاضر تولیدکنندگان بزرگ و کلاسیک خودروهای باری هم‌چون ولوو و بنز، در کنار تولیدکنندگان نوآفرین و تازه ‌وارد این میدان مثل تسلا، با سرعت در حال توسعۀ کامیون‌های باری دارای موتورهای الکتریکی و فناوری‌های مرتبط با آن، ازجمله باتری‌ها و شارژرها، هستند.

استفاده از انرژی های پاک تنها منحصر به گام آخر تحویل نیست. بلکه در مرحله انبارداری و سفارش گردانی نیز میتوان با تأمین انرژی الکتریکی لیفتراک‌ها، ربات‌های خودکار و در نهایت روشنایی و تهویۀ با استفاده از انرژی الکتریکی تجدیدپذیر نیز در جهت توسعه و تسری این حوزه جدید انرژی اقدام کرد.

انرژی های تجدید پذیر، تهدیدها و فرصت‌ها

با تمام توصیفات و توضیحاتی که گفته شد، در مقابل فرصت هایی مانند حمایت و اقبال بسیاری از مصرف کنندگان از شرکت هایی با زیرساخت های سبز و انرژی پاک، هزینه بالای تغییر این زیر ساخت ها و ضعف هماهنگی و یکپارچگی در استانداردهای تولید و توزیع انرژی تجدیدپذیر، تهدیدی جدی برای صنعت لجستیک بشمار می‌آید.

در ایران نیز گرچه نمی‌توان آتیه ای چندان روشن برای تغییر الگوی مصرف انرژی در میان صاحبان لجستیک متصور شد، لیکن تلاش برای ایجاد زیرساخت‌های ‌اشتراکی، یا دست‌کم یکپارچه، در حوزۀ تأمین انرژی سبز برای عملیات گام آخر تحویل و تأسیسات انبارداری و سفارش‌گردانی می‌تواند شروع خوبی باشد.

1 نظر
  1. محمد فلاحی می گوید

    پستکس به جرات یکی از بهترین سامانه های لوجستیکی با تنوع بالا هست که قزعا این سرویس هم کمک های زیادی میکنه.. واقعا خسته نباشید میگم به تیم فنی پستکس 👏👏😍🌹🌹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مجله خبری پست بار