3PL (شرکت لجستیکی طرف سوم ) چیست؟

3 480

ارتقای سطح آگاهی از اهمیت لجستیک طی سال‌های اخیر موجب شده تا کم و بیش اقداماتی در جهت توسعه مدیریت لجستیک در کشورها و شرکت‌های پیشروی دنیا صورت گیرد که از آن جمله می‌توان به پدید آمدن شرکت‌های لجستیکی طرف سوم (3PL ها) و گسترش استقبال عمومی از آن‌ها اشاره کرد.

3PL
3PL

معرفی شرکت لجستیکی طرف سوم

در این مقاله پس از معرفی مختصری از نسل‌های مختلف ارائه دهندگان خدمات لجستیکی، به شرح و توضیح شرکت‌های لجستیکی طرف سوم پرداخته می‌شود.
شرکت‌های خدمات لجستیک طرف سوم یا به اختصار ۳PLها به شرکت‌هایی گفته می‌‌شود که سازمان‌های تولیدی یا خدماتی بخشی یا کل امور لجستیکی خود را به آن‌ها برون‌‌سپاری می‌‌کنند. این شرکت‌ها معمولا در حوزه‌‌های حمل‌ونقل و انبارداری متخصص هستند و قادرند خدمات خود را با انواع مختلف و متنوعی از محصولات منطبق سازند.
در گذشته عمده فعالیت‌های لجستیکی که به شرکت‌های لجستیکی طرف سوم واگذار می‌‌گردید، محدود به امور حمل‌ونقل (داخلی و بیرونی) و انبارداری بود؛ اما در سال‌های اخیر واگذاری سایر امور لجستیکی همچون یکپارچه‌‌سازی حمل، ایجاد و مدیریت انبارها با باراندازی همزمان پرسازی سفارش و مواردی از این دست، روند رو به رشدی را نشان می‌‌دهد.

مزایا 3PL

با توجه به استقبال روزافزون از شرکت‌های لجستیکی در دنیای رقابتی کنونی و رشد و توسعه این گونه شرکت‌ها لازم است تا هرچه بیشتر با این نوع شرکت‌ها که ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی هستند آشنا شویم. به همین منظور، در این مقاله تلاش شده است تا تصویری شفاف از نسل‌های مختلف شرکت‌های لجستیکی (از 1PL تا 5PL) ارائه شود.
نظر به مزایا و اهمیت فراوانی که شرکت‌های لجستیکی طرف سوم می‌توانند در نظام توزیع کشور ایفا نمایند، باید اذعان داشت که متاسفانه توسعه و راه‌اندازی چنین شرکت‌هایی، به معنای واقعی، در سطح کشور هنوز مورد توجه قرار نگرفته است. از دلایل اصلی عدم شکل‌گیری و توسعه ارائه دهندگان خدمات لجستیک در کشور را می‌توان رسمیت نیافتن تدارکات شخص ثالث در کشور و نبود متولی مشخص برای فعالیت‌های آن شرکت‌ها که نسبت به صدور مجوزها، ملاحظات قانونی موردنیاز و نیز نظارت بر حسن فعالیت‌های آن‌ها برشمرد.

3 نظرات
  1. نسیم می گوید

    کاش میشد خباحث و خدمات لجستیک رو بیشتر توسعه داد…ممنون از اطلاعت خوبتون

  2. ریحانه منصوری می گوید

    ممنون از اطلاعات مفید

  3. ناهید ترابی می گوید

    سیستم لجستیکی واقعا پیچیده است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مجله خبری پست بار