انواع سیستم لجستیک و مزایای آن

3 424

سیستم جستیک به دو بخش درون سوی و برون سوی تقسیم می شود. درون سوی از مهم ترین فرایندهای زنجیره تأمین محسوب می شود و تمرکز اصلی در آن بر روی مدیریت انتقال محصولات از تولیدکننده به انبار یا خرده فروشی ها است. اما برون سوی در زمینه تأمین محصول از انبار و تحویل به مشتری فعالیت می کند.که شامل خدمات پستی می شود

انواع سیستم لجستیک

انواع سیستم لجستیک کدام است؟

سیستم لجستیک بر اساس انواع خدماتی که به مشتریان می دهد به زیرشاخه های معکوس، سبز، اضطراری، تولید، توزیع، نظامی و کسب و کار تقسیم می شود. در ادامه درباره هر کدام از آنها توضیحاتی آورده شده است.

لجستیک معکوس: این نوع بر برگشت محصول از مقصد به انبار یا مبدأ متمرکز است. در واقع، فرایند برنامه ریزی، اجرا و کنترل نقل و انتقال کالا از گیرنده به فرستنده است. هدف از آن نیز پس گرفتن محصول است.

لجستیک سبز: این نوع بر اساس کاهش اثرات زیست محیطی نقل و انتقال پایه ریزی و راهکارهای بسیاری نیز در آن پیشنهاد شده است.

لجستیک اضطراری: این نوع زمانی کاربرد دارد که بنا به هر دلیلی فرایند تولید محصول با تأخیر مواجه شود یا حادثه ای طبیعی رخ دهد. به این ترتیب، محصولات باید با سرعت بالاتری در زنجیره جا به جا شوند.

لجستیک تولید: مسئولیت این نوع بیشتر به بهینه سازی فرایند تولید محصول مرتبط است. هدف این است که برای بالا رفتن بهره روی سیستم، محصول مناسب، در زمان مناسب و با کیفیت مناسب به دستگاه ها تحویل داده شود.

لجستیک توزیع: این نوع شامل عملیات پردازش در انبار و تحویل مرسوله به مشتری می شود. دلیل اهمیت آن هم این است که تعداد، زمان و مکان در عرضه و تقاضا با هم فرق دارند.

لجستیک نظامی: این نوع با هدف بالا رفتن بازدهی و عملکرد عملیات نظامی طراحی شده است. این افسران ارتش ها بودند که فرایند تأمین را مدیریت می کردند تا منابع را به محل مورد نظر برسانند.

لجستیک کسب و کار: این نوع زمانی کاربرد دارد که یک مشتری محصولی را از یک فروشگاه خریداری می کند. در واقع، این مفهوم در معنای رساندن محصول مناسب، در زمان مناسب، در مکان مناسب، به تعداد مناسب، با قیمت مناسب به دست مشتری مناسب است.  

مزایای سیستم لجستیک

از مزایای استفاده از سیستم لجستیک می توان به کاهش موجودی ها و تصحیح مقدار انباشته ها، افزایش بهره وری، چابکی و کوتاه شدن زمان تحویل، افزایش سوددهی، رعایت بیشتر حقوق بشر، قابلیت مشاهده و پیگیری اتفاق ها، خدمات دهی بهتر به مشتریان، ایجاد مزایای رقابتی، تعامل نزدیک تر با تأمین کننده ها و ایجاد مرجعی برای جواب دهی اشاره کرد.

شرکت پستبار با استفاده از سیستم لجستیک که از مهم ترین مزایای آن کاهش هزینه ها است که همین امر موجب رضایت بیشتر مشتریان خواهد شد. در ضمن، می توان سیستم های ترکیبی را به طور دقیق در این روش به اجرا درآورد. این سیستم زیرشاخه های دیگری هم دارد که تنها تعدادی از آنها در بالا به طور مختصر معرفی شده اند. استفاده از این سیستم در خدمات پستی نیز موجب رونق بیشتر آن شده و اطمینان کاربران را به خود جلب کرده است.  

3 نظرات
  1. محمد فلاحی می گوید

    ممنون از اطلاعات خوبتون✔✔

  2. shamlu می گوید

    سلام ممنونم از مطالب و سیستم بسیار عالیتون

  3. نسیم می گوید

    خدمات رسانیتون عالیه…خسته نباشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مجله خبری پست بار