واژه سیستم لجستیک زمانی تنها در موارد نظامی و برای نقل و انتقال ملزومات جنگی، مهمات و جیره غذایی در حرکت به طرف خط مقدم کاربرد داشت. اما امروزه به فرایندی گفته می شود که شامل برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر خدمات و اطلاعات مربوط به حمل و نگهداری محصولات از مبدأ تا محل مصرف با هدف تأمین نیازهای مشتری است.
تغییر و تحول سیستم لجستیک
معنای لجستیک از دهه 1960 تحولات بسیاری را در کسب و کارها ایجاد کرده است. پیچیدگی های رو به رشد مواد و منابع لازم شرکت های تأمین کننده و گسترش زنجیره های عرضه نیاز در سطح جهانی، به شکل گیری مدیریت این بخش منجر شده است. در دنیای مدرن امروزی، رونق فناوری و دشواری این فرایند، تولید نرم افزارهای مدیریت و تشکیل شرکت های متخصص در حوزه حمل و نقل و تدارکات را در پی داشته است. شرکت های تولیدی هم می توانند خودشان مدیریت تدارکات را بر عهده بگیرند و هم می توانند این کار را به متخصصان خارج از شرکت بسپارند. پستکس با ارائه خدمات آنلاین پستی و راه اندازی سیستم لجستیک هوشمند آنلاین با استفاده از وب سایت خود و اپلیکیشن موبایل گامی بزرگ در زمیینه سیستم لجستیک پستی برداشته است
وظایف ابتدایی مدیریت لجستیک
مدیریت سیستم لجستیک تمامی چرخه عمر یک کالا را تحت نظر دارد که تأمین و توزیع و تخصیص و در نهایت ارسال آن را شامل می شود. مسئله مهم که باید در مدیریت به آن پرداخت، کاهش هزینه های مرتبط با فعالیت های این حوزه و به دنبال آن کاهش هزینه های زنجیره تأمین است. بهترین نوع زنجیره تأمین هزینه ها نیز شامل تمرکز بر فعالیت های مربوط به تجمع و توزیع در یک محل است و در نهایت به کاهش هزینه حمل و نقل، انبارداری و کنترل و جا به جایی موجودی منجر می شود.
مدیریت لجستیک شامل مراحل داخل مرزهای کشور، داخلی و خارج از مرزهای کشور می شود. تمام فعالیت ها مانند تحقیق و بررسی و برآورد نیازهای ابتدایی در زمینه انواع تجهیزات و ماشین آلات و تأسیسات و تمام امور مرتبط با تهیه و تولید و بیمه و نگهداری و انبارداری تحت نظر مدیریت انجام می شود. همچنین، توزیع و حمل و نقل و تنظیم و تهیه روش کار و طراحی سیستمی برای نظارت بر خدمات از دیگر اموری است که وظیفه مدیریت هستند.
وظایف اصلی مدیریت لجستیک
لازم است که روابط تجاری هم با تأمین کنندگان و هم با مشتریان در مدیریت لجستیک گسترده شوند. شناخت نیاز مشتریان و درک آنها و اطمینان از تأمینشان بر عهده مدیر است. همچنین، وظیفه مدیریت است مکانی را که مواد و تجهیزات و محصول تولیدی به آنجا می روند، مشخص کند. مدیریت باید بتواند سریع ترین و به صرفه ترین مسیر را برای جا به جایی کالاها پیدا کند. مدام بر تمام اعمال نظارت داشته باشد و امور نیاز به اصلاح را بهبود دهد. آگاهی از آخرین پیشرفت های فناوری در حوزه حمل و نقل نیز از وظایف مدیر است.
واقعا اطلاعات خوبیه
عالیههه امکان استفاده از سرویس سنگین بار آبی هم فراهم میشه توی سیستمتون ؟
عالی